Endurance

Shackletons legendariske ekspedisjon til Antarktis

Gyldendal 1999 Innbundet

Boka forteller om Ernest Shackletons ekspedisjon til Antarktis i 1914. Han ville være den første som krysset Antarktis til fots, men skipet fryser fast i isen og knuses til pinneved. Mannskapet befinner seg plutselig på et isflak i drift, og i tjue måneder kjemper de for å overleve.

I august 1914 legger skipet «The Endurance» ut fra kai. Ombord befinner den britiske oppdageren Ernest Shackleton seg med sitt mannskap på 27 mann. Deres mål er å erobre det som regnes som den siste skansen i polarhistorien; å krysse Antarktis til fots. På 74° sør fryser «The Endurance» fast i isen. Snart knuses skipet til pinneved av de kraftige bevegelsene i isen, og mannskapet befinner seg strandet på et enormt isflak. I tyve måneder kjemper de for å overleve. Shackletons ekspedisjon var mislykket fordi han ikke nådde sitt mål, men den ble allikevel legendarisk som en fortelling om heroisk utholdenhet og overlevelse. Caroline Alexanders beretning om «The Endurance» er spennende og dramatisk, men holdt i en nøktern, usentimental tone. Boken er gjennomillustrert med de unike fotografiene tatt av ekspedisjonens fotograf, Frank Hurley.

Utgivelsesår 1999

• "Otto Sverdrup - aldri rådløs" av Per Egil Hegge
  • "Scott og Amundsen" av Roland Huntford
  • "Shackleton - en polarhelt for vår tid" av Roland Huntford
  • "Den siste reisen - Scotts dagbøker" av Robert Falcon Scott
  • "Vår glemte polarhelt - Carsten Borchgrevink og Southern Cross-ekspedisjonen 1898-1900" av David Vogt
  • "Kappløpet" av Kåre Holt
  • "Fridtjof Nansen - mennesket bak myten" av Roland Huntford