En verdensomseiling under havet ; Buffalo Bill ; Skatten på Sjørøverøya ; Riddere av det runde bord

av (opprinnelig forfatter), Robert Louis Stevenson (opprinnelig forfatter) og Haakon W. Isachsen (redaktør).

Egmont serieforl. 2006 Innbundet

Inneholder tegneserieutgaver av fire romaner. En verdensomseiling under havet handler om eventyrlige reiser og fantastiske oppfinnelser. Buffalo Bill handler om William F. Cody som var en pelsjeger, rytter for Ponniekspressen, speider for hæren under indianerkrigene og bøffeljeger for jernbaneselskapene. Skatten på sjørøverøya skildrer sjørøverlivet. Riddere av det runde bord handler om krig, kjærlighet og jakten på den hellige gral.

Forlag Egmont serieforl.

Utgivelsesår 2006

Serie Illustrerte klassikere (3)

Det finnes utrolig mange bøker der ute som blir betraktet som klassikere, bøker en burde lese. Jeg har etterhvert innsett at jeg aldri kommer til å lese alle klassikerne hvis jeg samtidig skal prøve å holde tritt med bøkene som blir utgitt i dag.

Noen klassikere har jeg allerede lest (Stolthet og fordom, Overtalelse, Oliver Twist, David Copperfield, Tom Sawyer, Huckleberry Finn, Skatten på sjørøverøya, Alice i Eventyrland, Rebecca, Greven av Monte Cristo, Ringens Herre, Hobbiten, Narina-bøkene, Jane Eyre, Stormfulle Høyder osv.) og en del vil jeg lese. Denne lista blir en liste over klassikere jeg virkelig vil lese. Kanskje ikke nå, kanskje ikke i år, men en eller annen gang:)

Kom gjerne med forslag til bøker DU mener er klassikere, og som jeg burde lese. Det er kjekt med litt innputt. Og jeg har tross alt mange år forran meg på å lese bøkene på denne listen:)

• "Den magiske flasken ; Cyrano de Bergerac ; Lord Jim ; Månens erobring" av Robert Louis Stevenson
  • "Rob Roy ; Ivanhoe ; Prærien ; Greven av Monte Christo" av Walter Scott
  • "Hjortedreper ; David Copperfield ; Mr. Midshipman Easy ; Den vakre svarte hesten" av James Fenimore Cooper
  • "De tre musketerer ; Abraham Lincoln ; Rip van Winkle ; Jeanne d'Arc" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Robin Hood ; Ulvehunden ; Stormen ; Reisen til jordens sentrum" av Jack London
  • "Reisen til månen ; Gullgraverliv ; Den hemmelighetsfulle øya ; Huckleberry Finn" av Jules Verne
  • "Fem uker i ballong - tre engelskmenns oppdagelsesreise i Afrika" av Jules Verne
  • "Den sorte tulipan ; Den mørke fregatten ; Lykkejegere ; Mannen med jernmasken" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Ulf Larsen ; Nederlaget ; Kidnappet ; Når villdyret våkner" av Jack London
  • "Store forventninger ; To år foran masten ; Sammensvergelsen ; Don Quijote" av Charles Dickens
  • "Ivanhoe" av Walter Scott
  • "Kaptein Grants barn - en reise jorda rundt" av Jules Verne