En vei bort fra stupet

Craft & Chiron publ. 2008 Heftet

Heidi har anoreksi. Hun får støtte fra venninnen Tina som har vært gjennom det samme, men allikevel sliter hun i kampen mellom Viljen og Fornuften. Så blir hun sammen med Erik, og vil fortelle ham om sykdommen sin for å forklare hvorfor hun oppfører seg så rart. Hun skriver et brev til ham, men brevet havner i gale hender.

En vei bort fra stupet handler om tenåringsjenta Heidi som sliter med anoreksi. Hun har god støtte i venninnen Tina som selv har vært igjennom det samme, men Heidi sliter i kampen mellom Viljen og Fornuften. Midt i oppvåkningen blir hun sammen med Erik og må forsøke å forklare sin merkelige oppførsel for ham. Dette gjør hun i et brev . men kladden kaster hun i søpla så den blir funnet av øyne som helst ikke skulle lest brevet. En vei bort fra stupet er ingen faglig bok om sykdommen anoreksi, men er skrevet ut fra forfatterens egne opplevelser og erfaringer. Flere av opplevelsene er biografiske, dessverre er også besøket hos skolelegen sann. En vei bort fra stupet kan være til hjelp og støtte for tenåringsjenter som sliter med dagens usunne kroppsfiksering og slankehysteri, kanskje også være til hjelp for tenåringsforeldre som forsøker å forstå. Mange følelser er vanskelige å sette ord på og kan være enklere å se på papiret.

Forlag Craft & Chiron publ.

Utgivelsesår 2008

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Her er en liste over alle bøkene jeg har på samvittigheten, alt fra drama til foto/poesi, fra erotikk til humor og krim...
Noen av bøkene står i Den Norske Bokdatabasen med mitt gamle etternavn. De bøkene vil etter hvert bli byttet ut. Rett skal være rett.
Det tyter stadig ut nye bøker, er alltid planlagt en ny historie eller et nytt prosjekt eller to i hodet mitt... jeg går ikke tom med det første og lista kommer til å bli lenger.
Alle bøkene kan du bestille på hjemmesiden min www.berithelberg.net - da går det kjappere enn om du bestiller den gjennom en bokforretning.

Tema: Psykisk Helse

• "Dødelig ideal" av Marya Hornbacher