En ung naken kvinne

historien om Mikis og meg

av (forfatter) og Jørn Roeim (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no!

I denne boken forteller forfatteren om sitt første møte med den greske folkemusikeren Mikis Theodarkis og deres musikalske samarbeid. Hun forteller også om hvilken innflytelse han hadde på både karrieren og livsfilosofien hennes.

Et år. En by. En mann. Og en ung kvinne.Mannen er den greske folkemusikeren og verdensstjernen Mikis Theodorakis, kvinnen er Arja Saijonmaa. Året er 1972, Arja befinner seg i Paris med Mikis og hans musikere. De skal på verdensturné. Arja er ung, usikker og hodestups forelsket i Mikis. Det er en tid med ideologi, politisk musikk og frihetskamp. Mikis lever i eksil etter en vond fortid som politisk fange i Hellas og brenner for musikken som skal sette menneskene fri. I møte med den greske mannskulturen, markante personligheter og sine egne sterke følelser for Mikis må den unge Arja ta steget ut i det ukjente. I denne nydelige erindringsfortellingen forteller Arja om det året hun møtte mannen som skulle endre både hennes artistkarriere og livsfilosofi. En ung naken kvinne en sår, humoristisk og personlig skildring om å finne sitt ståsted i verden og tørre å leve ut drømmen.Arja Saijonmaa (f. 1944) har siden 1970-tallet vært en populær sanger og formidler av spesielt gresk og søramerikansk folkemusikk. Hun samarbeidet musikalsk i en årrekke med den greske verdensstjernen Mikis Theodorakis og har spilt inn til sammen 35 album.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788205390980