En ung manns historie

av (forfatter) og Einar Hansen (oversetter).

Solum 2004 Heftet

Arkadij er vokst opp i en fosterfamilie. 19 år gammel reiser han til Petersburg for å møte sin far, en velstående landeier. Forfatteren beskriver en ungdom fylt av motstrebende følelser, naivitet, umoden oppførsel men samtidig med en rik begeistring og mot som vanskelig lar seg undertrykke.

19 år gamle Arkadij Dolgorukij er uekte sønn av en landeier, og har vokst opp i en fosterfamilie. Han har knapt sett sine egentlige foreldre og reiser til Petersburg for å konfrontere sin far Versilov, som dominerer Arkadijs tanker og fantasier og som han har motstridende følelser overfor.

Arkadij går frem med et ungdommelig mot som ikke lar seg undertrykke, men blundere og ydmykelser venter rundt hver sving. I En ung manns historie beskriver Dostojevskij på mesterlig vis ungdomstiden med all dens usikkerhet, naivitet og umodenhet, men også som en rik og begeistret tilstand der alt fremdeles er mulig.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2004

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Russland

Nå har vi fått friheten, og vi må bære friheten: vil vi makte det? Vil friheten også vise seg å være etter vårt hode? - Det er spørsmålet.

Mange har også i søvne et klokt utseende, mens andre, til og med kloke mennesker, får et dumt, komisk uttrykk.