En tøff dag

en innsideberetningen fra Navy SEAL-operasjonen som drepte Osama bin Laden

av (forfatter), Kevin Maurer (medforfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Gyldendal 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Spesialoperasjonen "Neptuns spyd" hadde ett mål: å fange Osama bin Laden - død eller levende.

Den myteomspunne amerikanske elitestyrken Navy SEAL Team Six skulle angripe bin Ladens hemmelige hovedkvarter i Pakistan med helikoptre nattestid. Lagfører Mark Owen og de 23 medsoldatene som deltok visste de bare ville få én sjanse og at de måtte handle raskt.
I En tøff dag tar Owen leseren med bak fiendens linjer under deres livs viktigste oppdrag. Det er første gang planleggingen og gjennomføringen av det spektakulære angrepet blir fortalt av noen som var med. Owen forteller også om det indre liv i Navy SEAL, om seleksjonen, treningen og .nervepirrende operasjoner over hele verden.
."Det er et enormt driv over denne beretningen ... en fascinerende, nesten krimaktig fremstilling." Guri Hjeltnes, VG
"Effektivt fortalt, med en klar spenningskurve ..." Ivar A. Iversen, Dagsavisen
"Som en førstepersonsberetning fra Hitlers siste minutter i bunkersen ... En tøff dag er den heftige og fengslende fortellingen om elitelaget SEAL Team Six og forbredelsene, utførelsen og etterspillet av Bin Laden-operasjonen." Los Angeles Times" .... til å miste pusten av, en ubønnhørlig marsj mot en uunngåelig finale ... et fascinerende glimt inn i hva som motiverer soldater til å verve seg til elitelag som SEALS - og hva som får dem til å bli der." Associated Press
"Tempoet er høyt ... kameratskapet, sjargongen, treningen og lidenskapen blant SEAL-mannskapet er elegant fanget inn." Washington Post..

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205444584

EAN 9788205444584

Omtalt sted Afghanistan

Omtalt person Osama Bin Laden

En tøff dag er en bok skrevet av Mark Owen. Den handler om han sitt liv helt fra første intak til spesialstyrkene i Usa. Til når han var med på opprasjonen som drepte Bin Laden.
Owen vokste opp i Alaska med foreldrene sine som ikke akkurat var veldig gira på at han skulle bli med i millitæret.
Boka gir et greit inntrykk om hvordan det er og hvordan de jobber i spesialstyrkene i USA.

Terningkast 5

Den eneste enkle dagen var i går.

Og vi er i gang igjen!

• "Krigere og diplomater - på innsiden av Forsvarets spesialkommando" av Tom Bakkeli
  • "Se hva som skjedde - historien om TV2" av Bjørn Eckblad
  • "Klarsynt - åndelig hjelp i uløste kriminalsaker" av Per Asle Rustad
  • "Ett skudd, én død - norske skarpskyttere - krigens mest fryktede soldater" av Tom Bakkeli
  • "Krigshelten - historien om marinejegeren og etterretningsagenten Trond Bolle" av Rolf J. Widerøe
  • "Terrorjegerne - thriller" av Tom Bakkeli
  • "Trond Bolle - alles helt - min mann" av Jon Gangdal
  • "Elitesoldat - i krig på fremmed jord" av Thomas Rathsack
  • "Brødre i blodet - i krig for Norge" av Emil Johansen
  • "Menneskejeger - fra et liv som drapsetterforsker i Kripos" av Asbjørn Hansen
  • "Med mandat til å drepe - norske skarpskyttere i Afghanistan forteller"
  • "Da terroren rammet Norge - 189 minutter som rystet verden" av Kjetil Stormark