En strålende fremtid

av (forfatter) og Synneve Sundby (oversetter).

Solum Bokvennen 2018 E-bok

Hun bestemmer seg for å snakke med Jacob. Han gjør ikke narr av henne, han lytter oppmerksomt og nikker. Han sier at han forstår bekymringen. Blikket blir urolig. Bryllupet skal stå i begynnelsen av juli. Har de lov til å bry seg? Er de nødt til å tie? Kan de i det hele tatt la sønnen begi seg inn en blindvei, uten å si noe?

I En strålende fremtid tar franske Catherine Cusset leseren med på en fengslende psykologisk reise. Historien handler om rumenske Elena, som blir til amerikanske Helen. Etter lang tids flukt fra Ceauescus regime og sine egne fosterforeldres antisemittisme, ender Elena og hennes hjertes utkårede, jødiske Jacob, opp i drømmenes land, USA. Her klarer de ved hardt arbeid å skaffe seg et hus og en bil, og til deres store glede kommer sønnen inn på prestisjetunge Harvard. Alle Helens drømmer går tilsynelatende i oppfyllelse, men da Alex en dag kommer hjem og forteller om sin kjærlighet til en fransk jente, har Helen, på samme måte som sine fordomsfulle adoptivforeldre, sine betenkeligheter. Vil hun klare å akseptere at hennes sønns livsvalg ligner hennes eget?

Med finesse og oppriktighet utforsker denne romanen komplekse mellommenneskelige forhold og skjebnens lunefullhet. Allerede fra begynnelsen av boken fengsles leseren av kapitlenes veksling mellom de ulike stadiene i Helens liv: ungdomsårene, voksenlivet og alderdommen.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2018

Omtalt sted USA Romania

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Det var vi" av Golnaz Hashemzadeh Bonde
  • "Den reisende - roman" av Ulrich Alexander Boschwitz