En storby i miniatyr

Bergens bygningsverden 1850-1916

artikler om arkitektur

Tapir akademisk forlag 2006 Heftet

Boka handler om endringene av det bergenske bylandskapet i årene før og etter århundreskiftet. De ulike artiklene tar for seg byanalytiske modeller, bygningstyper og den nye topografien som kom som en følge av bygningsendringene. I tillegg er det tatt med artikler om arkitektene og oppdragsgiverne som bidro til å forme det nye Bergen. Har bibliografi.

En storby i miniatyr handler om endringen av det bergenske bylandskapet i årene før 1900. Med et øye på det som skjedde i hovedstaden, la borgerskapet i Bergen listen høyt når det gjaldt bygningsprakt og kontinentale byggestiler. Gode arkitekter hamret ut drømmen om en by-estetikk av internasjonal kvalitet. Torgallmenningen (som brant i 1916) men også Parkveien og den "nye" Tyskebryggen - ennå intakt - forteller om disse ambisjonene. I de nye bydelene dominerte leiegårdene av mur, helt som i Kristiania, og de spente over en skala som løp fra luksusboliger til arbeiderkaserner. Disse husene, som er i faresonen under dagens utbyggingsfremstøt, forteller både by- og sosialhistorie og er en viktig del av kulturarven vår. Per Jonas Nordhagen (f. 1929) har vært professor i kunst- og arkitekturhistorie ved Universitetet i Bergen og var i en periode leder ved Det norske instituttet i Roma. Han har vært formann i Fortidsminneforeningen, Bergen og Hordaland avdeling, og deltok i kampen mot utbyggingen på Verftet, rivningene i Krinkelkroken og oppsettingen av de nye søylene på Torgallmenningen. Han deltar nå i teamet som prøver å redde det gamle kulturlandskapet i bydelen Sandviken fra å bli utradert av moderne blokkbebyggelse.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2006