En spøk

av (forfatter) og Ådne Goplen (oversetter).

Cappelen 2006 Heftet

I løpet av en weekend oppsøker bokas hovedperson fortiden i en landsby. Forfatteren knytter hans personlige komedie til den historiske bakgrunnen og hans oppvekst.

Tsjekkoslovakia på 60-tallet. En mann vender tilbake til byen hvor han tilbragte sine unge år. Minnene fra hans feilgrep som ung er bitre, i ren spøk sendte han et postkort med munter harselas over de kommunistiske slagord. Kortet får fatale konsekvenser, og spøken blir til det dypeste alvor.

I dette mesterstykket av en roman skildrer Milan Kundera kommunsimens åk og historiens lek med individet. Samtidig er En spøk en dypt humoristisk roman. Midt i all galskapen og desperasjonen påkalles latteren, og i burleske scener som skildrer den menneskelige dårskap får Kundera oss til å le fra dypet i oss selv.

Ingen skriver som Kundera om den unge mannen og hans erotiske jakt på kvinnen. Dette tema er høyst tilstedeværende også i denne boken, men Ludv?ks søken etter kvinnen er ingen lek, det er et livsviktig anliggende. En spøk er en vakker og grusom bok -- et stort stykke skrivekunst som reiser et monument over en viktig epoke i europeisk historie.

Milan Kundera (f. 1929) begynte å skrive i hjemlandet Tsjekkoslovakia, men emigrerte til Frankrike i 1975. Han regnes som en av Europas største samtidsforfattere, og flere av bøkene hans har oppnådd status som moderne klassikere.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202257699

EAN 9788202257699

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Tsjekkoslovakia

"... Til tross for all min skeptisisme har jeg beholdt en viss irrasjonell overtro, for eksempel nettopp denne merkelige overbevisningen om at alt som skjer meg i livet også har en eller annen mening, at de betyr noe; at livet ved sitt eget hendelsesforløp sier noe om seg selv, at det gradvis røper noen av sine hemmeligheter, at det står for oss som en rebus med en mening som må avdekkes, at de hendelsene vi opplever i livet er dette livets mytologi og at nøkkelen til sannheten og hemmeligheten ligger i denne mytologien. Er dette en illusjon? Det er mulig, det er til og med sannsynlig, men jeg kan ikke bli kvitt dette behovet for uopphørlig å dechiffrere mitt eget liv ..."

På egen hånd kan folk nemlig ikke tilgi, og det står heller ikke i deres makt. De er ute av stand til å oppheve en synd som er begått. Det makter ikke et vanlig menneske. Frata synden dens gyldighet, utslette den, viske den ut fra tid og til evighet, altså gjøre noe til intet, dette er en hemmelighetsfull og overnaturlig gjerning. Bare gud kan utslette en synd, gjøre den til intet, tilgi den – fordi han står over alle jordiske lovmessigheter, fordi han er fri, fordi han kan gjøre underverker. Et menneske kan bare tilgi et annet menneske ved å støtte seg fra Guds tilgivelse.
Fordi du ikke tror på Gud kan heller ikke du tilgi, Ludvík. Du tenker stadig på dette plenumsmøte i partiorganisasjonen, der alle rakte hånden i været og enstemmig gikk inn for å ødelegge din fremtid. Dette har du aldri tilgitt dem. Og ikke bare som enkeltindivider. Det var vel en hundre personer der og det er en god del, en slags liten prøve på menneskeheten. Du har aldri kunnet tilgi menneskheten dette. Fra da av har du ikke hatt tillit til menneskeheten, men det forhindrer ikke at et slikt generelt hat til menneskene er fryktelig og syndig. Det er blitt til en forbannelse for deg. For å leve i en verden der ingen blir tilgitt, der ingen kan bli frelst eller forløst det er som å leve i helvete. Du lever i helvete, Ludvík, og jeg synes synd på deg.

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

I flere epoker har det skortet på personlig frihet og trygghet i Øst-Europa. Historikere og journalister har skrevet mye, men skjønnlitteraturen gir et vel så godt bilde om hvordan undertrykkelsen virker inn på det enkelte mennesket. Her er noen bøker jeg har lest: noen klassikere, andre ganske nye.

Fascinert av den vakre byen eller kanskje du skal på reise til Praha? Her er en liste med romaner hvor hele eller deler av handlingen foregår i Praha. Kom gjerne med tips til andre titler som passer inn i denne listen, så kan jeg oppdatere den.

• "Forrådte testamenter" av Milan Kundera
  • "Avskjedsvalsen" av Milan Kundera