En slette av valmuer

Communicatio forl. 2012 Heftet

Den unge nomadekvinnen Jasi blir giftet bort mot sin vilje, men finner sin egen vei ut i livet og inn i døden. Henna har flyktet med sine barn fra Iran til et nordisk land. Livet har vært stridbart, og av og til dukker Jasis skjebne opp i tankene hennes, som trøst og fristelse.

Lily Bandehy (f. 1949) kommer fra en landsby sørvest i Iran. Hun er utdannet lærer, var politisk aktiv på venstresiden og i opposisjon til både sjahens regime og ayatollah Khomeini. Sammen med sine barn kom hun til Norge som politisk flyktning i 1988. Her har hun utdannet seg til psykiatrisk sykepleier. Romanen En slette av valmuer er hennes skjønnlitterære debut. Her blir vi presentert for to persiske kvinner, Jasi og Henna, parallelle historier som utspiller seg med mange års mellomrom. Jasi, en ung nomadekvinne som mot sin vilje blir giftet bort til den langt eldre Kamrankhan, den mektige herren som bodde i De førti søyler i Shiraz, men som finner sin egen vei i livet og inn i døden. Henna, en nåtidig flyktningekvinne som rekapitulerer sitt liv alene på et strandhotell i et nordisk land. Hun har flyktet med sine barn, fra ayatollahenes Iran og mannen sin, David, den eneste gjenværende arving til De førti søyler. Livet har vært stridbart, og Henna søker tilflukt også i sitt sinns irrganger, der hennes skjebnesøster Jasi dukker opp både som trøst og fristelse. To sterke kvinner som leseren ikke vil glemme.

Forlag Communicatio forl.

Omtalt sted Iran

Å lese begge bøkene dine, også "Jeg er fra Iran" ,kort tid imellom, opplevdes som å få en gave jeg ble veldig glad for /takknemlig for. Underveis tenkte jeg: Den som har skrevet disse bøkene er et godt, generøst og reflektert menneske - og litt "rampete".
Takk for din generøsitet. Hilsen Margaret.

For en fisk født i en glassbolle er sjøen et ukjent begrep.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Nytt år nye muligheter

• "Djeveljente - roman" av Mina Bai