En sjøens helt

Blodige strender

Oktober 2015 Innbundet

Jon Michelet har opplevd enorm suksess med de tre første bindene i romaneposet "En sjøens helt: Skogsmatrosen", "Skytteren" og "Gullgutten". "Blodige strender" er fjerde bind i serien og fortsetter der "Gullgutten" slapp, i april 1942. Tjueåringen Halvor Skramstad befinner seg i New York etter at båten hans, M/T Vivian, ble torpedert utenfor Palm Beach i Florida. I New York finnes Nortraships arkiver med de såkalte Bad Elements Lists, dvs. lister med navn på sjøfolk som har begått forseelser eller på annen måte anses som skadevirkende. Et sted i dette arkivet finnes Halvors navn.

Med hyre på Kronprins Olav og håp om å komme til England legger Halvor ut på havet igjen. Siden gjør han marinetjeneste om bord i dampskipet Miragem, som seiler i en hemmelig operasjon på kysten av Nord-Afrika. Krigen til sjøs er et stadig mer dramatisk og blodig bakteppe for skildringene av Halvors tjeneste som matros, og av uhyggelige møter med svartelister, domstoler og elendige fengselsforhold. "Blodige strender" følger Halvor fram til D-dagen i juni 1944, i hans kamp for de allierte, for egen verdighet og for å vinne tilbake sin elskede Muriels kjærlighet.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2015

Serie En sjøens helt (4)

Omtalt tid 1939-1945

Utdrag fra omtale på bloggen min:
"Hele romanverket er glitrende balansekunst mellom historisk og geografisk fakta blandet med fri diktning. Research-arbeidet til dette verket må være gigantisk.
Og i denne boka tror jeg vi nærmer oss kjernen i det Michelet ønsker å fortelle. Han vil vise oss heltemotet til krigsseilerne. Samtidig vil han vise oss at disse heltene har blitt svært dårlig behandlet av den norske offentligheten, både da det sto på som verst under krigen, og ikke minst alt det som hendte (eller alt det som ikke hendte) etterpå. Vi aner hele tiden en harmdirrende forfatter bak ordene. Det er mye urett, mange unnlatelsessynder, mye vilkårlighet og masse faenskap som kommer fram i lyset. Og mye av dette er nærmest visket bort av historikerne etter krigen - noe som kritiseres tydelig i etterordet."

Denne, og flere bokomtaler finner du på bloggen min Bjørnebok.

Jon Michelet har gjort - og gjør - en fantatisk innsats for å sette krigsseilernes innsats i det perspektiv det fortjener. Han må virkelig berømmes for dette og for at han har klart å samle så masse materiale.
Det er jo bare tragisk at et slikt epos ikke kom tidligere. Det hadde de krigsseilerne som nu er døde virkelig fortjent å få oppleve. Og Michelet hadde sansynligvis fått enda flere historier å fortelle.
Det er å håpe at disse bøkene også blir lest av yngre mennesker. Dette er historier om mennesker som gjorde en fantastisk innsats som vi i dag har vanskelig for å fatte. Om mennesker som aldri har fått nok takk.
Michelet selv påpeker jo dette med fri diktning, men grunnlaget for romanen(e) ligger fjellstøtt.
Michelet har med masse spennende fakta som feks svartelisting av sjømenn, Nortraship sin ullne rolle kommer fram allerede nå, fangeleire mm.
Boka er ganske omfattende. For meg ble det for masse skip og navn som jeg ikke klarte å forholde meg helt til. Boka hadde etter mitt syn tjent på at endel ting ble strøket.
Jeg er heller ikke imponert over språket i boka. Til tider er det veldig enkelt. Jeg fikk minner om dårlige stiler fra skoletida med oppramsinger .....
Men boka fortjener virkelig å bli lest.

Absolutt leseverdig. I denne boken er det jo mange dype samtaler mellom sjøfolkene, og denne åpenheten kjenner jeg godt igjen fra mine år til sjøs.

Nok en bra bok fra J.M.
Mye generell skips/krigs historie pakket inn i "dialoger" mellom mannskapet, både på land og til sjøs. For min del synes jeg disse "dialogene" blir noe kunstige og oppstyltede. Er man mindre interessert i skips-navn og hvilke skip som eies av hvem og befinner seg hvor eller hvilke som går i fart mellom hvilke havner, osv. osv. Blir det svært mange sider å hoppe over.
For meg blir det slik, nok en gang. Boka kunne godt vært kuttet ned til det halve.

Synes det ble for mye oppramsing av båthavn mm, derfor ble også en del av boka skumlest for å komme til bokas virkelige handling.

Målet er minst 30 bøker

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

Bøker som ligger på vent :)

• "En sjøens helt - Krigerens hjemkomst" av Jon Michelet
  • "En sjøens helt - Brennende skip" av Jon Michelet