En seksti under

av (forfatter) og Tor-Håkon Gabriel Håvardsen (oppleser).

Panta 2020 Lydfil

Alle ender en dag en seksti under. Men hva skjer med den døde kroppen fra det øyeblikket vi dør til vi faktisk ligger i graven? Og hvordan er livet når du jobber med døden som yrke? Det høres kanskje deprimerende og forstyrrende ut å skulle lese om det. Men det er det ikke, tvert imot. Livet i begravelsesbyrået er ukonvensjonelt og til tider makabert, men døden er også livsviktig, og berører oss alle. Med sjarm, brutale detaljer, medmenneskelighet og fagkunnskap, gir Tor-Håkon Gabriel Håvardsen deg innblikk i gravferdsskikk og bisarre opplevelser, og svarene på spørsmål som: Hvilke tegn viser at man har blitt kvalt til døde? Hva skjer om du dør på ferie i syden? Hvordan ser et dødt menneske ut etter å ha ligget i havet? Hvordan steller man et dødt menneske, og hvordan i all verden rekonstruerer man et hode? Kan asken din skytes opp i verdensrommet? Har de som jobber med død som yrke noen hemmeligheter vi andre ikke vet om? Hva kan et lik fortelle oss? Hvilke hemmeligheter bærer det på? Og mange flere spørsmål du ikke ante at du hadde. Du vil le. Gråte. Svelge hardt. Dette er ikke en bok for sarte sjeler ... Du er herved advart! Tor-Håkon Gabriel Håvardsen, født på Hadseløya i 1986. Han var aktiv musiker på hardcore/punk- scenen i mange år som låtskriver og trommeslager i metalbandet Quiritatio. Turne?livet har brakt ham til Island, England, Skandinavia og Øst-Europa. I 2007 forandret alt seg da han gikk inn for en karriere i gravferdsbransjen. Etter tolv år i bransjen er han i dag daglig leder for en avdeling i et ærverdig begravelsesbyrå. Tor-Håkon er gift med Hilde Hveding Håvardsen. Sammen har de to barn, Edward og Emrik - og nyter livet med familien på Hadseløya.

Forlag Panta

Utgivelsesår 2020

Format Lydfil

Tor-Håkon Gabriel Håvardsen "En seksti under"
Tittelen høres kanskje en smule deprimerende ut. Men det er ikke det, Tvert imot. Livet i begravelse- byrået er ukonvensjonelt og til tider makabert, men døden er også livsviktig og berører oss alle.
Med sjarm, brutale detaljer, medmenneskelighet og fagkunnskap, gir Tor-Håkon ett innblikk i gravferdsskikk og bisarre opplevelser, samt svar på spørsmål som:
Hvilke tegn viser at man er kvelt til døde? Hva skjer om du dør på ferie i syden? Hvordan ser ett dødt menneske ut etter å ha ligget lenge i havet? Dette, og mange andre spørsmål rundt døden får du svar på i boka.
Boka inneholder både humor, varme og alvorlige tema. Forfatteren gir deg svar på det meste en lurer på, og skulle du ha flere spørsmål kan du kontakte forfatteren. Boka er ei fin opplysning bok om hva skjer fra du dør, til du ligger ei seksti under. Den gir et godt innblikk i en begravelsesagents hverdag. Vi følger forfatteren fra han begynte å jobbe som begravelsesagent, noe han enda jobber som. Vi får også se omsorgen han viser pårørende, og respekten han har for den avdøde. Boka passer nok bedre for nysgjerrige og krimelskere, enn for sarte sjeler. Mange tør ikke snakke om døden, men vi skal alle den veien en dag, enten vi vil eller ikke. Jobben som begravelsesagent er en allsidig jobb, der man aldri helt har fri. Jeg likte boka veldig godt og anbefaler den videre for de som føler for å lese om temaet. Boka inneholder både humor, varme og dødsalvorlige tema. Den er lettlest og har et greit og godt språk. Karakter blir en sterk firer.

Boka er et leser eksemplar fra Panta Forlag. Så tusen takk for boka

Karakter

Interessant og morsomt om jobben som gravferdskonsulent. Skrevet med et glimt i øyet og med beskrivelser som kan fremkalle både latter, tårer og brekninger...!

En vittig, skremmende og utfyllende bok.

En seksti under er en svært personlig bok om livet som begravelsesagent. Den fikk meg både til å le og gråte. Den er sterk, informativ og en virkelig god bok.
Jeg var usikker på underholdningsverdien i begravelser, men Håvardsen har klart å gjøre dette til en bok som tar vekk litt av det ukjente rundt jobben hans. Som rører ved følelsene dine og som kanskje vil gjøre det litt lettere den dagen vi trenger ham eller noen av hans kolleger. Anbefales!

Alle har vi et forhold til døden. I denne boka får du vite mer om hva som faktisk skjer fra en person dør og fram til begravelsen er gjennomført. Å være gravferdskonsulent er et yrke man kanskje ikke vet så mye om, og som man kanskje er litt ubekvem med å tenke på, men temaet er likevel veldig viktig.
Les hele omtalen her

Dette er en liste over alt jeg har lest i 2019

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Elsket og savnet - en gravferdskonsulents betroelser" av Anne Marie Brenne
  • "Post mortem - med begravelsesagenten på åstedet" av Tor-Håkon Gabriel Håvardsen
  • "Liljevilje - dikt" av Helge Torvund
  • "Sekten som gjenoppsto" av Mariette Lindstein