En sånn rød amerikansk scooter

av (forfatter) og Amund Harboe (oppleser).

Lydbokforlaget 2020 Lydfil

Fri flyt av seksualitet og tabugrenser. Sterk debut.
Erik sykler viljeløst rundt i Stavanger for å stagge sin egen rastløshet, skulker skolen mest mulig, røyker hasj, krangler med moren og drikker øl med mormoren. Han har to kjærester, en gutt og en jente. I Eriks liv flyter seksualitet og tabugrenser sammen, over hverandre og i hverandre, i en brytningstid for samfunnets forventninger om normalitet.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2020

Format Lydfil

Omtalt sted Stavanger

Erik er en rastløs sjel. Han skulker skolen for å svømme, og henge med Stian og Jannike. Begge er kjærester med Erik. De drikker og røyker både det ene og andre. Erik drikker også med mormoren, mens moren bare maser og krangler. Faren og lillebroren er et kapittel for seg.

Oppvekstroman fra Stavanger, som fenger umiddelbart. Man aner underliggende konflikter i familien og på skolen. God og lettlest.

Historien handler om Erik som går på videregående skole i Stavanger. Vi følger han gjennom hverdagens opp og nedturer, både hjemme og på skolen. Han og vennene eksperimenterer med narkotika, alkohol og sex. Erik innleder et forhold til sin beste kompis og hans kjæreste, og han sliter med å finne sin rolle i dette dramaet. Historien handler også om familie og familieforhold. Sterkest er forholdet Erik har til mormor, som er smellfeit og kjører en rød amerikansk scooter.

Historien er samtidsrealistisk, og spesielt foreldrene til ungdommen i boken virker ikke spesielt opptatt av hva ungdommen driver med eller hvordan de har det.

Imponerende debutroman om ungdom og identitet! Jeg ble veldig glad i både universet og karakterene, som blir beskrevet med stor innlevelse og dyktighet. Boken ble slukt på rekordfart. Språket og komposisjonen er også meget godt håndverk. Anbefales!

• "Høgspenning livsfare - roman" av Helene Guåker
  • "Arr som vinger" av Erin Stewart