En reise til Norden

av (forfatter), Milada Blekastad (oversetter) og Jan-Egil Fjeld (oppleser).

Cappelen Damm 2016 Lydfil

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Norden

Omtalt person Karel Capek

En utlendings blikk på nordisk kultur og natur - kostelig!

En riktig så fornøyelig bok! En utlending som betrakter oss, vår kultur og natur med humor og kunnskap. Når vi ser oss selv utenfra på denne måten, ser vi sider ved vår kultur som er så selvfølgelige for oss, at vi knapt registrerer dem. Reisen foregikk i 1936, men grunntrekkene i Capeks observasjoner er fortsatt gyldige. Kanskje med et unntak. Er den tilliten han bemerker gjennomsyrer samfunnene i Norden, i ferd med å svekkes?

Den tsjekkiske forfatteren Karel Capek rapporterer fra en reise han og «den engstelige sjelen som følger meg (han) både på livets vei og på seilasen mot nord» foretok. Gjennom Danmark, Sverige, med Bergensbanen fra Oslo til Bergen og videre med hurtigruteskipet Håkon Adalstein til Nordkapp. Jeg er imponert over Capeks svært detaljerte og konkrete kunnskaper om den nordiske naturen, planter og dyr, værfenomener og historie. Hans observasjonsevne og hans lette og humoristiske penn.

Jeg elsker Capeks godmodige harselas med oss. For eksempel: «På Det norske folkemuseum fant jeg blant andre ting et pent, gammelt bilde, der Johannes Døperen døper Kristus i en kald, norsk fjord; synd at de ikke også har flukten fra Egypt på ski …» Eller hans treffende beskrivelser: «Men nå har vi disse øyene her igjen, dette tror jeg er øyene til Duuns fiskere; nakne, runde berg, bare litt drysset med grønt. Her er det forferdelig ensomt; muskuløse, fyldige holmer og på dem bare ett hus; bare båt og hav og ingenting mer; ikke et tre, ikke en nabo, ingenting; bare berget, mennesket og fisken. Her behøver man ikke krige for å være en helt; det er nok å livnære seg.»

Hva slags båt er nå egentlig Håkon Adalstein. Det får vi svar på når båten nærmer seg Nordkapp: «… for vi bringer varer til folk; men hilse, det kan vi, for det er nå engang skikken på havet. Men så vidt du vet, i natt har vi stoppet midt i det vide sundet, fordi en mann vinket til oss fra sin robåt; og vi tok ombord en kone som ikke hadde annen bagasje enn en blomsterpotte med en geranium; den slags båt er vi, min herre.» En gang på Hurtigruten kom jeg i snakk med en sveitsisk kvinne som undret seg over at passasjerer stadig gikk av og på dette «cruiseskipet». Men Hurtigruten er kystens riksvei – så lenge det måtte vare!

Jeg nyter forfatterens tegninger! Naivistiske, treffende og sjarmerende. De hornløse kyrne, aldri før har jeg tenkt på at akkurat det er spesielt.

Jeg lander på en meget sterk 5-er og anbefaler jeg denne kostelige lille boken på det varmeste!

PS. Har oppgradert til en 6-er :-)

--" Faller ikke berget over oss ?" spør den engstelige sjelen.
--" Nei-e-ei. det holder et par tusen år til."
--" Så vær så snill og skynd deg herfra! Fort! "

Og så kommer Brønnøysund og den lille byen Brønnøy, befolket hovedsaklig av tørrfisk. De blir tørket på lange, høye gjerder og lukter stille av nordisk seighet.
Forøvrig er verden her oppe laget av bare rullestein, torsk og hav. Vi nærmer oss polarsirkelen.

.....Jeg snufset med frossen nese over tegneblokken min på losiden, og jeg gned de frosne hendene mine på lesiden, for ikke å glipp av et eneste fjell; men hva kan man gjøre, det blir aldri helt riktig; som sagt, luften og farven lar seg ikke tegne, da måtte man skildre det med ord eller slikt; skygger er det der, gjennomsiktige som kalsedon , glatte som metall, lange som en vev; et slikt gyllent , skrått lys, så foranderlig, klart silkehav , så blå og klingende klar luft; og der havet berører jorden er en tynn sølvaktig strek, blank som kvikksølv ; men når det gjelder havet, det kan man overhodet ikke gjøre noe med, hverken med blyant eller med ord. "

Men når vi seilte forbi en gyngende robåt eller en ivrig motorbåt som putret fra øy til øy, var det såvidt vi ikke falt over rekka, slik viftet vi med armene og svingte med luen til hilsen. Lykkelig reise, du tapre, lille båt fra Lofoten, hallo, du lille damper fra Øksfjord; vi som er små må holde sammen på alle hav."

Unnskyld, styrmann, hvor finner man her i Norge en dråpe alkohol? la oss si at jeg har behov for å drikke meg fra raseri, drukne en gnagende orm, drikke mot til meg eller noe sånt; er det ingenting å gjøre?
Nei, det er ingenting å gjøre, min herre; her er det en hellig kyst. Fra Bergen til Trodheim "ikke alkohol". Først i Trondheim er det vinmonopol, så i Bodø, Narvik og Tromsø; der får de kjøpt hva De vil, men ikke her, sa styrmannen melankolsk ; her bor det bare hellige folk."

Og fjellene viker til side og det blir en vid og lys vannflate full av himmel, silkeaktig bølgende for å glinse enda mer, perlemoraktig skinnende ; milde glidende blink avspeiler gyldne amatystfjellkjeder.
Gud hva skal jeg gjøre med det! Men dette blir fremdeles ikke riktig ; sundet er bare et sund, men fjorden derimot, er, hvordan skal jeg si det; kort sagt, det er ikke av denne verden lenger og det lar seg ikke tegne, beskrive eller spille på fiolin; jeg gir meg, hører dere; kan jeg berette om noe som ikke er av denne verden? "

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

• "Nabots sten" av Sara Lidman
  • "Dsjamilja - en kjærlighetshistorie" av Tsjingiz Ajtmatov