En reise i vannets fremtid

Kagge 2007 Innbundet

Boka tar leseren med på ei reise til 25 land, og forfatteren reflekterer over den politiske, økonomiske og kulturelle betydning vannet vil få i framtida. Du kan bl.a. lese om dikene i Nederland, oversvømmelser i Venezia, og utbyggingsprosjekter langs elvene i Kina og Afrika. Har litteraturliste og stikkordsregister.

Hva som skjer med vannet vil avgjøre jordens og menneskenes fremtid. Professor Terje Tvedt er kjent for TV-serien En reise i vannets historie som ble solgt til over 40 land og som vant flere priser. Nå er han tilbake med en ny TV-serie og en ny bok. Denne gang er det vannets og vår alles fremtid det handler om. Kampen om vannressursene vil hardne til fordi kunnskapen om vannets helt avgjørende betydning er i ferd med å slå rot. Forfatteren har besøkt 25 land. Han beretter nye, overraskende og dramatiske historier om verdens fremtid. Historiene viser at hva som skjer med vannet, vil bestemme skjebnen til kontinenter, land og storbyer, og påvirke globale maktforhold, krig og fred. Og ingen, absolutt ingen, kan unnslippe følgene.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2007

Sakprosabøker som indikerer at det er all grunn til å være pessimistisk. Kall dem gjerne faktabaserte dystopier.

• "Vann - reiser i vannets fortid og fremtid" av Terje Tvedt
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Solar" av Ian McEwan
  • "Serotonin" av Michel Houellebecq
  • "Frokost på Tiffany" av Truman Capote
  • "Shakespeares Hamlet" av Oscar K.
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland