En opiumspisers bekjennelser

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Kagge 2004 Innbundet

Boka er en delvis selvbiografisk fortelling om forfatterens avhengighet av opium. Etter at han rømte fra skolen som 16-åring, havnet De Quincey i London. Her mottok han første gang opium mot tannpine, og veien til avhengighet var ikke lang. Han skriver om marerittene, frykten og noia, om drømmene, minnene og fantasiene.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2004

Serie Kagge klassiker

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted London

Omtalt person Thomas De Quincey

Jeg ville aldri bruke mine egne prestasjoner som målestokk for hva andre menn kan utrette.

Fredrik Wandrup er litteraturredaktør i Dagbladet. Han har lest mange bøker. I 2008 ga han ut en bok med 333 boktips. Boka er delt inn i 33 deler med kreative tema. Han har en lang twitter-melding på hver bok, men det han gjør veldig bra er å skrive om romanene på en personlig måte og uten å avsløre viktige deler av handlingen. Anbefaler.

• "Dom Casmurro" av Machado de Assis
  • "Sannheten om Savolta-saken" av Eduardo Mendoza