En odyssé

en far, en sønn og et epos

av (forfatter) og Knut Ofstad (oversetter).

Press 2017 E-bok

Nytt litterært mesterverk fra forfatteren av den internasjonale suksessen Forsvunnet - en fortelling om seks av seks millioner, som også i Norge fant et stort og begeistret publikum da den utkom i 2009. Daniel Mendelsohns nye bok er en sterk og bevegende skildring av forholdet mellom en 81 år gammel far og godt voksen sønn som er fastlåst i taushetsbelagte misforståelser - til de sammen legger ut på en livsforandrende dannelsesreise ansporet av Homers episke mesterverk, Odysseen. Reisen begynner når Daniels far melder seg på sønnens seminar om Homers verk, for å bøte på sin ungdoms forsømmelser av klassikerne. Den fortsetter når semesteret er over og forfatteren inviterer faren med på et middelhavscruise som følger Odyssevs reise i oldtiden. Den intime forbindelsen mellom Homers fortelling fra antikken og bokens utforskning av forholdet mellom far og sønn, fedre og sønner, gjør En odyssé til en sjelden opplevelse som mesterlig leser egne familierelasjoner i lys Homers evige klassiker. Hjemkomst er i Homers verden gjerne ensbetydende med døden. Slik går det også i Mendelsohns gripende fortelling. Reisen med Homer blir Jay Mendelsohns siste reise.

Forlag Press

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Middelhavet

Omtalt person Daniel Mendelsohn Homer

En anneredes, men flott leseopplevelse. Vi følger en professor i klassiske språk og litteratur gjennom et universitetskurs om Odyseen, der også hans far deltar sammen med en gruppe studenter. Som tittelen slår fast blir det en reise gjennom et epos og et far-og-sønn-forhold. En reise i alle ordets betydning, en fysisk reise: et cruise i Odyssevs fotspor i indre middelhav, en dannelsesreise, en reise i farens historie, en litterær reise i en av versenslitteraturens ubestridte klassikere. Alt skrevet sammen i en lettlest, litterært komponert bok, strukturert av Odyseens bøker.

Som leser får du fortolkninger av Odyseen både ved at teksten følger professorens utlegninger og studentenes refleksjoner, men også gjennom at dette knyttes til historien om faren og hans historie. Du får ikke opplevelsen av å lese en lærebok, selv om du lærer. Det er en fordel å kjenne til hovedtrekkene i Odysseen, men det er ikke nødvendig å ha lest Homers verker. Men jeg fikk absolutt lyst til å plukke frem Odysseen igjen.

Samtidig er det viktig å understreke at dette ikke er en intellektuell kraftanstrengelse, men drevet frem av leselyst.

• "Kjent og fremmed" av Teju Cole
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Mer" av Hakan Günday
  • "Angiveren - roman" av Terje Holtet Larsen