En natt i oktober

av (forfatter), Marit Sunnanå Aalrust (forfatter) og Tom Styve (oppleser).

Cappelen Damm 2018 Lydfil

Natt til søndag 30. oktober 2011 styrtet en 22 år gammel mann ut av en bygård på Bislett i Oslo med 20 livstruende knivstikk i kroppen. Fra fortauet kastet han seg inn i en tilfeldig bil som kjørte ham til nærmeste sykehus. Mens Marius Løken lå i koma, fyltes avisforsidene med uhyggelige detaljer og spekulasjoner rundt det som skulle bli en av Norges mest omtalte drapssaker. Men bare to personer visste hva som egentlig hadde skjedd - Marius og mannen som nesten hadde tatt livet av ham. Dette er Marius sin egen beretning - om en guttegjeng fra Hallingdal som etablerer kollektiv i en leilighet på Bislet og lever de unge livene sine som om de er udødelige, da det aller mest utenkelige skjer: En bestevenn angriper for å drepe. Marius forteller hva som skjedde bak glassdørene i Pilestredet 70, og gir oss forhistorien for det som skulle bli en av de største utilregnelighetsdebattene i norsk rettshistorie. "En natt i oktober" er en bok om hva som skjer når selve grunnfjellet i tilværelsen, tillitten til våre nærmeste, forvitrer, og hva vi kan gjøre for å bygge den opp igjen. Det er en bok om å gjenvinne kontrollen i livet, og som reiser et spørsmål som er like kort som det er komplisert: Hva bor egentlig i oss?

Format Lydfil

ISBN13 9788202599317

EAN 9788202599317

Genre Personlige beretninger

Fortellingen om hva som egentlig skjedde i Pilestredet halloween-helgen i 2011. Avisene var fulle av bilder og spekulasjoner. Jeg tenkte og lurte, hver gang jeg kjørte forbi. De var jo bare en vanlig guttegjeng..? Nå fikk jeg omsider stilnet min grusomme nysgjerrighet. Boka forteller om livene deres før- og etter drapet. Det er i grunnen bare en utrolig trist historie. Jeg synes boka gir et interessant bilde av rus og mental helse. Når er man egentlig utilregnelig?

Hva tenker du når du husker, når du plutselig skjønner. At han du har ledd med, åpnet deg opp for, han du har delt de fineste stundene med, som du har stolt på, og satt så pris på, og som du har trodd bare ville deg godt, når du skjønner at dette mennesket ikke lenger er det mennesket, men et monster som har prøvd å ta livet ditt , som har tatt livet av en felles venn.
Hva tenker du når du innser at dette faktisk har skjedd? Når det som var godt ble ondt? Når alt du trodde var sant, ble falskt?

Da tenker du at alt du har er deg selv.
At du ikke lenger kan stole på noen.

Man blir ikke glup når det ikke er tid til å tenke. Hjernen gjør snarveier slik at man handler automatisk.

Jeg hadde vært her fire ganger nå, det samme tomme ansiktet, den samme skammen etterpå, men nå falt jeg bare ned på knærne. Jeg kjente ikke snøen, ikke kulda, bare nærværet. Vi var her alle, samlet om grava og endelig myknet ansiktet mitt opp, jeg kjente tårene varmt nedover kinnet.

Hvert år den samme begynnelsen, den samme slutten: En fargesprakende himmel, refleksjoner av gult og grønt og rødt i hvite fjellsider. Tanken på at sånn skal det være for alltid, her skal jeg stå sammen med ungene mine og peke ut i vinternatta, fortelle at sånn var det også da jeg var liten, at uansett hva de ville oppleve i livet, så tviler jeg på at noe er vakrere enn dette, Hemsedal på nyttårsaften.

Du har to valg, fortalte han meg - skyve vekk og fortrenge, eller erkjenne og integrere hendelsen i livet ditt. Bare det siste virket å være forenlig med et godt liv, men aller først måtte jeg konfrontere frykten min.

• "I Mikkels lys - en pappas fortelling" av Torgeir W. Skancke
  • "Søsken til evig tid" av Ivar Myklebust Longvastøl
  • "Angelica - en varslet tragedie" av Jon Gangdal
  • "Det store sviket - æresvold og æresdrap i Norge" av Wenche Fuglehaug
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "En mors hemmelighet" av Renita D'Silva
  • "Da døden kom til Orderud - historien om et trippeldrap" av Erik Tumyr
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart
  • "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "Og det var kjærlighet" av Marit Trønnes
  • "Blodig brorskap - på innsiden av Oslos gjenger" av Per Asle Rustad