En natt i oktober

historien bak Halloween-saken

av (forfatter) og Marit Sunnanå Aalrust (medforfatter).

Cappelen Damm 2016 E-bok

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202484989

EAN 9788202484989

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Oslo

Fortellingen om hva som egentlig skjedde i Pilestredet halloween-helgen i 2011. Avisene var fulle av bilder og spekulasjoner. Jeg tenkte og lurte, hver gang jeg kjørte forbi. De var jo bare en vanlig guttegjeng..? Nå fikk jeg omsider stilnet min grusomme nysgjerrighet. Boka forteller om livene deres før- og etter drapet. Det er i grunnen bare en utrolig trist historie. Jeg synes boka gir et interessant bilde av rus og mental helse. Når er man egentlig utilregnelig?

Det er vanskelig å omtale en bok som er så til de grader personlig som denne. Jeg hørte denne på lydbok. Dette var en utrolig sterk, gripende, opprivende, ærlig, fin, trist og ikke minst god bok. Løken deler de gode historiene om tiden i forkant av hendelsen, det gode brorskapet blant guttene i vennegjengen, de familiære forholdene på godt og vondt, selve hendelsen og tiden etterpå. Denne også på godt og vondt. Han gir sin historie, og svarer på alle spørsmål som kan poppe i hodet på en når man hører om grusomme hendelser som dette, også spørsmål man ikke visste at man satt på. Han beskriver så godt hvordan verden ikke er svart-hvitt og at det ikke alltid er enkelt å vite hva man føler når man opplever noe så livsforandrende og brutalt, av en av sine nærmeste. Han skriver om følelser i forkant og i etterkant, både relatert til selve opplevelsen og traumet, men også hvordan guttene i gjengen snakker om følelser, og hvilke hverdagslige følelser han opplever og om hvordan han opplever den uønskede oppmerksomheten fra fremmede, media, jenter på byen etc. Boken var innlysende nok tidvis en grusom fortelling, men det er hans historie og det er fortalt på en så god måte som jeg kan tenke meg at det kan deles på. Jeg er imponert over hvor ærlig og åpen han er. Det er langt fra en grufull fortelling alene, men en utrolig godt fortalt historie om følelser, samhold, sorg og mot. Med gode skildringer gjennomgående i boka.

Hva tenker du når du husker, når du plutselig skjønner. At han du har ledd med, åpnet deg opp for, han du har delt de fineste stundene med, som du har stolt på, og satt så pris på, og som du har trodd bare ville deg godt, når du skjønner at dette mennesket ikke lenger er det mennesket, men et monster som har prøvd å ta livet ditt , som har tatt livet av en felles venn.
Hva tenker du når du innser at dette faktisk har skjedd? Når det som var godt ble ondt? Når alt du trodde var sant, ble falskt?

Da tenker du at alt du har er deg selv.
At du ikke lenger kan stole på noen.

Man blir ikke glup når det ikke er tid til å tenke. Hjernen gjør snarveier slik at man handler automatisk.

Jeg hadde vært her fire ganger nå, det samme tomme ansiktet, den samme skammen etterpå, men nå falt jeg bare ned på knærne. Jeg kjente ikke snøen, ikke kulda, bare nærværet. Vi var her alle, samlet om grava og endelig myknet ansiktet mitt opp, jeg kjente tårene varmt nedover kinnet.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Hvis man er skjerpet, men ikke nervøs, er det ikke uheldig at man av og til kan tenke på hva som kan skje. Folk har for lite bekymringer. Sånn som med terrorrisiko, det er et større problem at folk ikke er skjerpet lenge nok. Det er anstrengende å hele tiden være på tå hev, særlig når hver dag går uten hendelser - de fleste dager blir en bekreftelse på at det ikke skjer noe og vi blir sløve og uoppmerksomme.

• "Med blodsmak i munnen - og andre bloggtekster" av Lise Hetland
  • "Det perfekte rom" av Anne-Britt Harsem
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Søsken til evig tid" av Ivar Myklebust Longvastøl
  • "Sorg uten blomster - når den du elsker blir en annen" av Hege Holm
  • "Det skjulte nettverket - farlige forbindelser mellom unge på nett" av Annemarte Moland
  • "En narkojegers bekjennelser" av Øyvind Olsen
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart