En mørkere himmel

kriminalroman

av (forfatter), Ruben Eliassen (forfatter) og Ellen Karine Berg (oversetter).

Juritzen forlag 2015 E-bok

Tidlig en morgen putrer en liten fiskebåt inn mot havnen i Arguineguín på Gran Canarias sørkyst. En av fiskerne får øye på en død kvinne på klippene nedenfor den norske sjømannskirken. Hun er blond, naken og kroppen er arrangert etter et berømt 1400-tallsmaleri: Venus' fødsel.
Politiet får uventet hjelp fra den svenske journalisten Sara Moberg som driver den skandinaviske avisen på øya, og av den norske, tidligere politimannen Kristian Wede som er nyansatt på konsulatet i Las Palmas.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788282058728

EAN 9788282058728

Serier Juritzen krim Sara Moberg og Kristian Wede (1)

Genre Krim

Omtalt sted Gran Canaria

Større underholdningsverdi enn kvalitet ...

Varme strøk forbindes med hygge, avslapning og bare et sted å være for å komme seg unna stress og mas. Noen er glad i varmere strøk og andre ikke. Noen er der bare på ferie, mens andre flytter dit. Men er feriesteder like hyggelig og trygt som det ser ut som?

En kvinne blir tilfeldigvis funnet død på klippene som er rett nedenfor den norske sjømannskriken, og åstedet er noe spesielt. Det virker som om morderen etterlot liket på en planlagt og rituell måte. Det sprer frykt i Gran Canaria for enn så lenge er det ingen mistenkte. En svensk journalist som driver en skandinavisk avis gir politiet en hjelpende hånd, og en norsk politimann, Kristian Wede blir også satt på saken.

Oppbrukt konsept
Jeg har lest en bok av Mari Jungstedt før for mange år siden og den boka het; Den du ikke ser. Den boka ble jeg ikke helt begeistret for fordi det var en helt vanlig krimbok som ikke skiller seg fra de andre, på lik måte som med denne boka. Forfatterparet Mari Jungstedt og Ruben Eliassen (han har jeg ikke lest noe av før) har prøvd å skape en uhyggelig krimbok med spenning uten helt å lykkes. Dette er en krimbok man har lest i mange forskjellige variasjoner fra før, så her bringes det intet nytt. Spenningen er heller ikke helt til å ta og føle på, men litt driv er det. Noen av karakterene er troverdige, men stort sett blir de fleste apatiske. Man får ikke et helt klart og tydelig visjon av dem for de kommer ikke tydelig nok frem. Det blir da lett for å ikke bry seg om hva som skjer med de fleste av karakterene. Det forfatterparet gjør best med skrivingen er stedsbeskrivelsene som er troverdige og lett å se for seg.

Ellers er dette veldig til standardkrim som intet bringer noe nytt. Å lese om journalister som prøver å løse en mordsak har man lest før, og rituelle drap, så ingen av de delene førte til noe nytt i denne sjangeren.

En mørkere himmel er ingen nyskapende krimbok og heller ikke lesestoff med dyp innhold, men dette er en god bok som ren lettbeint underholdning hvis man vil ha noe uavansert og avslappende lesing, bare ikke forvent noe stort.

tja ganske uspennende

Hyperspennende førstebok i en serie fra Gran Canaria. En skikkelig røverroman, lettlest og god underholdning. Artig med alle stedsbeskrivelsene siden jeg har vært en del på øya. Les gjerne mer om hva jeg mener i blogginnlegget mitt HER.

Denne var en selvfølge at jeg tok med på ferie. Og arti at jeg har møtt hun som karakteren Sarah er bygget på;)
Super spennende, du tror du veit hvem som har myrdet, men neida;)
Elsker det direkte språket boken har, lettlest men også holder deg på pinnebenken.

Bøker jeg ønsker meg, fint hvis noen ønsker å bytte bort disse(eller til nød selge).

Helst innbundet utgave der dette er mulig. Helst ikke bøker merket Leseeksemplar eller kasserte biblioteksemplarer.

• "En rasende brann - kriminalroman" av Andreas Norman
  • "Spor i aske" av Matthew R. Hall