En lykkelig mann

av (forfatter) og Ellen Holm Stenersen (oversetter).

Aschehoug 2011 E-bok

Handlingen foregår i den lille byen Granbacka. Ingeniør Akseli Jaatinen møter motstand blant borgerskapet når han skal bygge en bro i byen. Han blir rundbanket, ydmyket og til slutt sparket. Men Jaatinen lar seg ikke pille ved nesen. Han planlegger en hevn som vil sette et varig preg på Granbacka.

ISBN13 9788203216923

EAN 9788203216923

Omtalt sted Finland

Typosk finsk. Beskriver humoristisk et ganske karikert samfunn, burlesk. Anbefales!

Så kom det en loslitt mann med barter på bussen fra Helsingfors. Han presenterte seg som kunstner og navnet var Kasurinen. Manssila og Jaatinen møtte ham på busshodeplassen, han stinket gammel fyll. Dette tok begge i mottagelseskomiteen som et godt tegn. Kasurinen var helt opplagt en erfaren kunstner.

Det viste seg at Manssila hadde hatt hest for tre år siden, og han kunne ha hatt det ennå, hvis ikke rektor Rummukainen hadde skutt den under elgjakta.

"Kanskje vi skal se og få ham opp på land?" sa Manssila omsider og slengte ut et tau til Kainulainen. Bygningssjefen tok tak i tauet og fikk snart halt seg opp på land. Vannet silrant fra de tunge klærne, han hakket tenner av kulde og holdt den svarte dokumentmappen sin under armen, for han hadde hatt den med seg i elva hele tida, og det var derfor han ikke klarte å svømme.

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket

Min favorittliste for 2015

Oppdateres fortløpende

Dette er ei liste over bøker jeg har lest eller skal lese som har et transportmiddel i tittelen eller på omslaget.

Bøker jeg har lest eller skal lese som er blå.

• "Hett blod, nerver av stål" av Arto Paasilinna
  • "Volomari Volotinens første kone og andre gamle ting" av Arto Paasilinna