En løgn å tro på

av (forfatter), Gunnar Nyquist (oversetter) og Lene Stokseth (oversetter).

Pantagruel 2013 E-bok

Dette er den 17. romanen om Lynley og Havers.

DRONNINGEN AV BRITISK KRIMTRADISJON. Thomas Lynley sendes på hemmelig oppdrag til Lake District nordvest i England. Han har fått i oppgave å undersøke Ian Creswells drukningsdød. Lynleys oppdragsgiver er Creswells onkel, som er en velkjent og nylig adlet industrimagnat ved navn Bernard Fairclough - velkjent også fordi hans sønn Nicholas er gjenganger i den britiske skandalepressen. Siden Lynley for enhver pris må unngå å bli gjenkjent, ber han sine to venner Simon og Deborah St. James om hjelp. Etter hvert som Simon og Deborah graver dypere og dypere i familien Faircloughs historie, revner fasaden sakte men ganske sikkert. Der skjuler det seg en familie hvor ingen unnlater å utnytte de andre gjennom svik, løgn og utpressing. Spørsmålet er bare hvem som er i stand til å gå så langt som mord? Dette er den niende romanen om Lynley og Havers. Elizabeth George er en superstjerne i krimuniverset. The Seattle Times. Elizabeth George behandler vår alles dårskap, infamitet, svik og ondsinn med eksperthånd. Med få riss er hun i stand til å tegne et lys levende menneske, der bristene klart overgår storheten. Terje Stemland, Aftenposten. Eksepsjonelt stødig og imponerende... svært underholdende. Newsweek

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2013

Serie Inspector Lynley (17)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted England

George skriver godt, men om jeg ikke hadde kjent til forfatterskapet, og fulgt Lynley og Havers siden den spede start, tror jeg faktisk at jeg hadde gitt meg etter ca 1/3 av boken. Såpass uengasjert følte jeg meg i handling, nye karakterer og hva som skjer med "gamle kjente". MEN når det først løsner, så løsner det virkelig. Og etter å ha lest de siste kapitlene gleder jeg meg til å følge Lynley og Havers videre.

Det ersjelden jeg bruker så lang tid på en bok. Det sier vel noe om hvordan boken engasjerte. Stort persongalleri og en meget god vev av de ulike personenes historier er bokens styrke. En svakhet som springer meg i øynene er en av personens handlinger. Deb oppfører seg svært lite troverdig og gjør mye( forutsigbar) skade. En annen innsigelse er mangel på spenning. En krim bør være mer spennende i ytre handling enn denne her.

[Elizabeth George sin serie om Lynley og Havers er ikke av den hardbarka typen, men det pleier å være spennende og medrivende å lese. Det var ikke mye spenning i denne romanen, og historien var ikke særlig kriminell heller. En fin historie er det, med et stort persongalleri. Jeg slet litt med å huske hvem som var hvem, og hvem som var gift med hvem, men jeg kom inn i det etterhvert. Det meste av handlingen går med til å bli kjent med familien rundt dødsfallet som boken åpner med. Det fenget rett og slett for lite til at jeg greide å holde oppmerksomheten der den skulle være.

Lynley er bare såvidt med, og noe politietterforskning driver han strengt tatt ikke . Jeg digger Havers og hennes forhold til naboen, men i denne historien driver hun ingen egentlig etterforskning, bare litt snoking, og hun er alt for lite med i handlingen. Ikke før helt mot slutten når alle tråder er samlet, og det hele rundes av, får vi en spennende liten smakebit på fortsettelsen (i neste bok).
Ikke hennes beste dette her, får håpe Just one evil act som kom ut på engelsk i oktober, er litt mer spennende.]1

Läser den svenska översättningen "En lögn att lita på" i Katarina Ewerlöfs underbara inläsning.
Blandar ihop personerna men den här författaren kan verkligen skriva!!!
Och boken är härligt lång:25 timmar god skönlitteratur.

Tacksam för min glömska för nu kan jag läsa om boken tre år senare. Känner igen de flesta händelser när de händer, men vet inte om dem i förväg. Lättare att hålla isär personerna om inte helt enkelt. Häääärligt lång!

Jeg liker både tjukke bøker og serien om Lynley og Havers, så her skulle alt ligge til rette for en god leseopplevelse. Slik ble det dessverre ikke, jeg synes denne boka var altfor lang og handlingen ble dratt ut slik at jeg nesten gråt av kjedsomhet. Ja, overdriver litt nå, men tror denne boka hadde blitt mer lesverdig med strammere redigering, det ble veldig mye pjatt. Det skjer nesten ingenting før de siste hundre sidene eller så, og da er jeg så lei at jeg bare vil skynde meg å bli ferdig slik at jeg kan lese noe annet.

Kommer nok til å lese resten av serien også, men jeg håper forfatteren klarer å begrense ordflommen framover.

Lest 2013

• "The punishment she deserves" av Elizabeth George