En liten helt

av (forfatter), Erling Sande (oversetter) og Anderz Eide (oppleser).

Viatone 2018 Lydfil

En liten helt.
En liten helt utspiller seg i løpet av noen sommerdager på et gods utenfor Moskva, der medlemmer av den russiske overklassen fornøyer seg med overdådige fester, vakre utflukter og sorgløse sysler. Hovedpersonen er en 11 år gammel gutt som blir betatt av og forelsket i en av gjestene på godset; den vakre og melankolske Madame M, som er en voksen, gift kvinne. Gjennom guttens klare iakttakelser får vi innblikk i hva som egentlig foregår bak den polerte fasaden, deriblant den skeive balansen mellom kjønnene og de voksnes nedlatende og tankeløse oppførsel overfor barna. Fortellingen rommer i tillegg noen svært rike naturskildringer, og er først og fremst en vakker framstilling av en gutts første møte med den erotiske kjærligheten.

Fortellingens historie
Da Dostojevskij ble arrestert for 'revolusjonær aktivitet' i 1848 på grunn av medlemskapet sitt i den intellektuelle gruppen Petrasjevskijsirkelen, ble han i første omgang sendt til Peter-Paul-festningen i St. Petersburg. Her satt han fengslet i åtte måneder mens han ventet på den endelige dommen. Da han fikk lov til å ha stearinlys i cellen sin etter tre måneder i det mørke fengselet, startet han straks å skrive på historien som resulterte i En liten helt. Den korte fortellingen danner en skjærende kontrast til de omstendighetene den er skrevet i.

Forlag Viatone

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

Genre Klassisk litteratur

Fornøyelig historie, vakkert språk. Verd å lese flere ganger.

• "En pinlig historie" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Hvite netter" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Det stormer om våren" av Ivan Turgenjev
  • "Papa Panovs juledag - en fransk julelegende" av Ruben Saillens
  • "Onkels drøm. Bd. 16 - av byen Mordasovs annaler" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Elven som skiller - roman" av Ngũgĩ wa Thiong'o
  • "Om natten er alt blod svart" av David Diop
  • "Ikke gråte - roman" av Lydie Salvayre
  • "Naturdagbok fra året 1906 av en engelsk dame - i ord og tegning gav Edith Holden uttrykk for sine opplevelser av det engelske landskapet gjennom fire årstider" av Edith Holden
  • "Madonna i pels" av Sabahattin Ali
  • "En liten detalj" av Adania Shibli