En liste for livet

av (forfatter), Kirsti Vogt (oversetter) og Hedda Munthe (oppleser).

Cappelen Damm 2015 CD

Utgivelsesår 2015

Format CD

ISBN13 9788202493691

EAN 9788202493691

Denne boka så lovende ut, men jeg leste den kun ut for å ha lest den. Den er lettlest, men har et alt for enkelt språk og innhold. Hovedpersonens tanker og meninger var så utrolig forutsigbare at det nesten gjorde vondt. Klisjé.

Jeg var redd denne boken skulle være litt klisje i forhold til hva den handler om. Den er litt naiv, noe som gjorde at jeg var litt i tvil om dette var en terningast 5 eller 6. Allikevel blir jeg rørt så mange ganger i denne boken at jeg nesten må legge den til som en av mine favoritter.

Beste beskrivelsen for denne er at det er en bok full av kjærlighet, samtidig som den har noen harde fakta om livet. Anbefales!

Viste lovende takter i begynnelsen, men dessverre ble det for mye kliss og klisjeer på slutten. Litt skuffa egentlig.

Dette er helt klart en feel-good-bok uten de store nye tankene eller hendelsene. Men det var det jeg forventet, og jeg ble veldig positivt overrasket!

Forfatteren skriver flytende, enkelt og fint, og det var vanskelig for meg å legge den fra meg. Ja, jeg kunne gjette meg til hvordan det ville gå i det store og hele med hovedpersonen Brett, men jeg kunne faktisk ikke gjette meg til hvordan hun skulle nå dit. Jeg ble overrasket opptil flere ganger over vendingene som historien tok, og de både frustrerte meg og gledet meg! Jeg fikk tidlig masse medfølelse med Brett, og skildringene av hennes ensomhet i sorgen etter morens død var troverdige og såre.. For lett og god underholdning som kan få håpet til å spire - les den!

Sier kun dette : glad jeg tok den med på ferie. Blir en bestselger i Norge, garantert.

Noen spurte en gang Michelangelo hvordan han greide å skape den fantastiske statuen av David. Han svarte : Jeg skapte ikke David. Han var der hele tiden, inne i den enorme marmorblokken. Jeg måtte bare hakke løs for å finne ham.

Frykt for forandring får oss til å stagnere.

Det er ingenting som heter burde når det handler om følelsene våre. De er som de er.

Å finne kjærligheten og få barn er to av de største begivenhetene i et menneskes liv. Man kan ikke bare bestemme seg for at man skal gjøre det, og pang!, så skjer det. Dette handler om hva hjertet vil. Det er ikke bare krysse av som om det var egg og ost på en handleliste.

Jeg har hørt at en lang kamp mot kreft er verre enn en kort, men jeg er ikke overbevist om at det samme gjelder for dem som blir igjen. Mammas diagnose og død kom så raskt at det føles nesten uvirkelig, lik et mareritt jeg kommer til å våkne fra med et rop av lettelse.

Bøker som ligner bøkene til JoJo Moyes. Stikkord: Lettlest, sårt og vakkert, romantisk, fargerike karakterer. Tankevekkende og underholdene.

Merk: Forfatterne på lista har ofte flere bøker som kan ligne.

Bøker for deg som liker Jojo Moyes.

I løpet av 2015 har jeg lest disse bøkene som jeg har plukket ut fra kriterier i en liste jeg fant her på bokelskere.no.
Disse punktene rakk jeg ikke å hake av: En bok på bunnen av leselisten din, en bok som utkom det året du ble født, en bok med dårlige kritikker, en bok fra din barndom, en bok som foregår i din hjemby.

Selvhjelpsbøker i skjønnlitteraturform!

Har lyst til å lese disse bøkene.

• "Tilgi meg" av Lori Nelson Spielman
  • "Bortenfor stjernene" av Lori Nelson Spielman