En kort historie om rettsoppgjøret etter krigen

Pax 2018 Innbundet

Norge var en splittet nasjon etter krigen - ikke alle hadde kjempet mot de tyske okkupantene. Fem år med krig hadde etterlatt dype sår som måtte leges i form av et rettslig oppgjør med dem som hadde samarbeidet med tyskerne. Oppgjøret skulle samle landet, og bli oppfattet som rettferdig, men var det mulig når befolkningen var så splittet? Rettsoppgjøret ble opprivende, fullt av dilemmaer, og tok svært lang tid.

Hans Fredrik Dahl gir en kortfattet og oversiktlig introduksjon til rettsoppgjøret, der spørsmål om rettsfølelse og mulige veier til forsoning var sentrale.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2018

Omtalt tid Etterkrigstiden

Syns denne vesle boken tar opp dette omdiskuterte og vanskelige temaet på en svært god måte. Lettfattelig, enkelt språk. Kort, men likevel tilstrekkelig. Syns denne boken er bedre enn Andenæs sin "Det vanskelige oppgjøret". Et mer objektivt syn. Troverdig syns jeg.
Nå har jeg lest flere bøker om dette emnet, og ender opp med at jeg syns det står seg dårlig i ettertidens lys. Finner det vanskelig å godta at de straffet det jeg vil kalle politiske holdninger i et såpass stort omfang. Man ble trukket for norsk rett og straffet for sine meninger. Omtrent som om det i dag ville vært straffbart å ytre støtte til Russland i krigen mot Ukraina, eller det å være kommunist (noe det vel forresten er - i USA…). Ytringsfriheten var åpenbart ikke så romslig som vi er vant med. Kanskje regjeringen Nygårdsvold, som var kritisert fro sin svakhet, her skulle demonstrere handlingsstyrke?
At man henrettet de verste landssvikerne som Quisling, Rinnan og enkelte andre kan jeg forstå. Men å bruke rettssalene til å straffe unge mennesker for at de gikk inn i røde kors, at passivt NS medlemskap ble straffeforfulgt syns jeg tar seg dårlig ut. Saken mot Hamsun, han hadde ikke forårsaket noens lidelser så vidt jeg har skjønt. Det måtte vært bedre å heve seg over ham og "tie ham bort". Trøsten får kanskje være at danskene kom enda dårligere ut.