En kamp for frihet

Aung San Suu Kyi

en biografi

av (forfatter) og Egil Fredheim (oversetter).

Spartacus 2010 Innbundet

Boka forteller om Aung San Suu Kyis liv og virke og hennes kamp mot militærjuntaen i Burma.

I likhet med Nelson Mandela, Martin Luther King og Mahatma Gandhi har Aung San Suu Kyi blitt et symbol for kampen for frihet verden over. I 1991 mottok hun Nobels fredspris. ??Men i lange perioder siden 1989 har Aung San Suu Kiy blitt holdt i husarrest av militærjuntaen. Da ektemannen døde i 1999 fikk hun ikke tatt farvel med ham. Sønnene har måttet leve adskilt fra sin mor store deler av livet. Hva driver henne til så enorme oppofrelser for sitt land???Journalist og forfatter Jesper Bengtsson har skrevet biografien om en av vår tids største politiske personligheter.

Forlag Spartacus

Omtalt sted Myanmar

Omtalt person San Suu Kyi Aung

Den lokale ordensmakten holdt opptrinnet under oppsikt, og like før Aung San skulle tale, rakte en av politimennene ham en håndskrevet lapp der det stod at han ikke under noen omstendigheter måtte nevne situasjonen blant chin-folket i Vest-Burma. Aung San leste notatet, gikk frem til talerstolen og annonserte at han ville bruke hele talen til å snakke om britenes overgrep mot chin-folket i Vest-Burma.

På en hverdagslig sympatisk måte konstaterer hun at det ikke finnes noe mer "avslappende enn raskt å gjøre unna alle praktiske forpliktelser og så tilbringe resten av helgen med en detektivroman."

Liste over bøker som omhandler Myanmar/Burma. Både skjønnlitteratur og sakprosa.

• "Bjørn - en biografi" av Randi Berge Svendsen
  • "Kunsten å dø - livet før og etter døden i et nytt lys" av Audun Myskja
  • "Ondskapens ansikter - historiens grusomste menn og kvinner" av Simon Sebag Montefiore
  • "Veien til Auschwitz" av Kirsten Brunvoll
  • "Oldtidens religioner - midtøstens og middelhavsområdets religioner" av Ingvild Sælid Gilhus
  • "Veien til frihet" av Nelson Mandela
  • "Guernica" av Dave Boling
  • "Jødehat - antisemittismens historie fra antikken til i dag" av Trond Berg Eriksen
  • "Historiens hemmeligheter - myter, magi og mysterier fra Atlantis til Harry Potter" av Jan Bojer Vindheim
  • "Litterær salong - essay" av Brit Bildøen
  • "Denne dagen, et liv - en biografi om Astrid Lindgren" av Jens Andersen