En jordens sønn

Luther 1986 Innbundet

Forlag Luther

Utgivelsesår 1986

Bortgjemte bøker.
Noen ganger blir en satt litt til siden og får litt ekstra tid til å lese. Denne gangen lette jeg etter noe enkelt og lette innerst/ bakerst i bokhylla og fant boka En jordens sønn av Irene Linton, oversatt fra svensk og utgitt av Luther forlag i 1986. Endelig en bok på bare drøyt 200 sider.
Jeg hadde forventet meg en enkel bok som jeg kunne rase igjennom . Her fortelles det om en løsarbeider som var alles venn i en svensk sommer/ ferielandsby. Hovedpersonen stelte hager og hjalp til med diverse for feriegjestene. Han får alt til å blomstre og alle vil ha han i sin tjeneste, men alle holder han litt på avstand. Mens han steller hagene, bekymrer seg for sin familie og drømmer seg bort. Livet kan virke trist og håpløst, men han finner glede og oppmuntring i småting andre ikke legger merke til. Fra bygda er det utsikt til et fjell, derfra kan en se havet. Hovedpersonen har ikke vært på fjellet og har aldri sett havet. Får han se havet blir alt fullkomment.
Det er et enkelt språk i boka som er lett å lese. Den kan leses overflatisk, men den gir også en dypere mening for den som vil se litt bak ordene og setningene.
Vi leser klassikere og nyere bøker, men hva med de halvgamle og glemte bøkene? Her finner vi mye bra og jeg foreslår at vi leter litt bak i bokhyllene og ser hvilke perler vi har der.
God lesing!

Han sukker tungt og puster inn den svale, duftende kveldslufta, vil ha mer av duften og skrubber noen barnåler i neven. Nå skal han ikke slippe fram flere tanker i kveld, bare puste, puste. Bar - kvae - skog. Bar - kvae - skog. En gave - som alltid.

Har vi merket at vi har en sjel, så har vi ansvar for den!

Det står en stor alm borte ved Jonassons hushjørne, sier Nilsson langsomt. Hvert eneste år drysser den millioner av frø, manna, som de kaller det - over jordene her. Men jeg har ikke sett at det har kommet mer enn 10-12 almeplanter på alle disse årene. Jeg undres i blant om Gud er like...ødsel med menneskene.