En hjelpende hånd

av (forfatter) og Stian Omland (oversetter).

Font 2015 Innbundet

En utspekulert ung kvinne gjør sitt beste for å overleve ved å begå småsvindel, yte seksuelle tjenester og utgi seg for å være spåkone. Hun tjener til livets opphold ved å gi menn det de vil ha og kvinner det de vil høre.

En morgen oppsøkes hun av en ny kunde, Susan Burke, som vil ha hjelp fordi livet hennes er i ferd med å rakne. Den unge kvinnen har lang erfaring med å tolke menneskelig adferd, og hun diagnostiserer straks Susan som rik men ulykkelig - en fristende kilde til inntekt.

Men allerede under det første besøket hjemme i kundens gamle herskapshus får hun bange anelser. Snart er hun fanget i en nifs kamp om å avsløre ondskapens tilholdssted og hva hun kan gjøre for å unnslippe den.

En hjelpende hånd, som første gang ble utgitt i George R. R. Martins antologi Rogues, viser nok en gang at Gillian Flynn er blant de aller fremste og mest originale stemmene i moderne spenningslitteratur. Dette er hennes hyllest til den klassiske viktorianske spøkelsesfortellingen.

Forlag Font

Utgivelsesår 2015

Genre Thriller

Velskrevet thriller. Kort nok til et avbrekk i førjulsstria.

Novelle. Her får man høyt tempo og spenning fra første side. Lett å bli lurt. Slutten er genial.

Vært dårlig med lesing de siste årene.. Så har satt meg mål på 52 bøker i år. Om noen har bokanbefalinger så er det bare å legge igjen en kommentar :)

• "Venneforespørsel" av Laura Marshall
  • "Dead man's grip" av Peter James