En grufull begynnelse

av (forfatter), Aleksander Melli (oversetter) og Trond Brænne (oppleser).

Cappelen Damm 2010 Lydfil

Boken forteller den sørgelige historien om tre svært uheldige barn. Til tross for at søsknene Baudelaire både er sjarmerende og oppvakte, er livene deres fylt til randen av sorg og elendighet. Helt fra bokens første sider, da barna befinner seg på stranden og blir overbrakt den forferdeligste nyheten som tenkes kan, og videre gjennom hele historien, blir de rett og slett forfulgt av katastrofer. Å kalle dem ulykkesmagneter er ikke å ta munnen full. De råker ut for en grisk og frastøtende ildgjerningsmann, klesplagg som klør, en forferdelig brann, et renkespill iscenesatt for å lure fra dem formuen og kald grøt til frokost.

Format Lydfil

ISBN13 9788202316921

EAN 9788202316921

Serien til Lemony Snicket var ved siden av "Harry Potter" serien noen av mine absolutt favoritt serier som barn. Jeg husker at jeg bladde frenetisk gjennom sidene, ivrig etter å vite hva den onde greven pønsket på.

Serien består av tretten bøker og handler om tre foreldreløse barn som forsøker å unnslippe grev Olafs onde klør. I første bok blir grev Olaf introdusert som "vergen" deres etter at barna får vite at foreldrene deres dør i en brannulykke. Til tross for at greven er en dyktig skuespiller, klarer barna etter hvert å gjennomskue hans sanne hensikter, nemlig at han ønsker å få kloa i formuen som foreldrene etterlot dem. Gjennom list klarer barna gang på gang å unnslippe greven. Hver gang de tror at de er blitt kvitt ham for godt, dukker han opp igjen, kledd som en ukjent skikkelse. Problemet er at ingen tror at den uskyldige eldre mannen, som greven gir seg ut for å være, i realiteten er en ond skurk.

Snicket klarer å fenge leserne ved å ta i bruk en alvorlig tone, krydret med humor. Noen av beskrivelsene i bøkene er nærmest trivielle, på grensen til det latterlige, noe som gjør skrivestilen til forfatteren spesiell og artig å lese. Snicket er dessuten en mester i å manipulere lesernes følelser. Man tror enkelte ganger at man vet hva karakterenes sanne intensjoner er, bare for å få det motsatte bekreftet. Jeg kan fortsatt husker at jeg pleide å spekulere over hva forfatteren kan ha ment. En svært underholdende serie som anbefales til barn på barnetrinnet, men den passer også utmerket for ungdommer.

Vi folk er vandt til at alle historier ender godt, for det gjør omtrent de fleste historier. Hvis du liker fortellinger om hvordan det gode seirer over det onde, er du på utkikk etter feil bok.

Denne boken er har ikke noen lykkelig ending eller start. Baudelaire barna Violet, Klaus og Sunny er på stranden da en mann ifra banken kommer til dem og forteller dem at foreldrene deres er døde. Foreldrenes siste ønske var at barna skulle flytte inn til en i slekta deres. Barna havner da hos Grev Olaf, en grisk mann som kun er etter den enorme forumet barna har etter foreldrene. Barna finner raskt ut av at Olaf ikke er en grei forelder, og prøver alt for å avsløre hans onde planer.

Jeg likte godt boken. Barna er ikke langt ifra min egen alder, og jeg likte at det foretok seg i gamle-dager, da får man inntrykk i hvor elendige voksne folk var på å lytte til unge barn. Violet, Klaus og Sunny er smarte barn, mens alle de voksne er trangsynte. Jeg likte litt den vrien, det gjør boka bedre (sett ifra mine øyne).

Jeg gir boken en femmer, boken er lærerik, og man får virkelig inntrykk i hvordan noen søsken virkelig holder sammen uansett om alt ser mørkt og håpløst ut.

Se min anmeldelse for boka; En Grufull Begynnelse

Sometimes, just saying that you hate something, and having someone agree with you, can make you feel better about a terrible situation.

The book was long, and difficult to read, and Klaus became more and more tired as the night wore on. Occasionally his eyes would close. He found himself reading the same sentence over and over. He found himself reading the same sentence over and over. He found himself reading the same sentence over and over.

Her er noen bøker for de som ikke helt er ungdom enda, men heller ikke barn. Dette er bøker jeg likte godt da jeg var på den aldren, og jeg vil anbefale dem for jenter i rundt 10 til 12 års alderen. Alle er skjønnlitterære bøker, og etter min smak, veldig kjekke å lese. Et par av dem er første bok i en serie, og jeg anbefaler å lese hele serien! Noen av bøkene er kanskje for gutter også, men det er litt vanskelig for meg å si siden jeg selv er jente. Bør leses!

Bøkar eg har lest i 2012 og ei kortkort anmelding av dei.

• "Krypdyrkammeret" av Lemony Snicket
  • "Iglene i innsjøen" av Lemony Snicket