En gal manns opptegnelser

tre fortellinger

av (forfatter) og Astrid Bjønness (oversetter).

Solum 2017 Heftet

Tre mesterlige noveller av Tolstoj er samlet i denne utgaven. "En gal manns opptegnelser" (1893), "Djevelen" (1890) og "Guddommelig og menneskelig" (1906) kretser alle rundt moralske spørsmål som opptok Tolstoj mot slutten av livet. Med sitt fortellergeni leder han leseren gjennom temaer som omvendelse og dødsangsttt, fysisk begjær, dødsstraff og forsoning med døden.

Forlag Solum

Djevelen
Guddommelig og menneskelig

Åpner med:

1883. 20. oktober.
I dag ble jeg sendt til forhør i guvernementsstyrelsen der det viste seg at folk haddede forskjelligste meninger. De diskuterte lenge og vel og kom frem til at jeg ikke er gal. At avgjørelsen ble slik, kom bare av at jeg under hele forhøret anstrengte meg til det ytterste for ikke å røpe meg. Og jeg klarte å holde meg fordi jeg er livredd for galehuset; jeg er redd for at jeg der vil bli hindret i å utføre mine galmannshandlinger. Det ble konstatert at jeg har lett for å komme i affekt og denslags, men er ellers ved mine fulle fem; det var deres avgjørelse, men jeg vet at jeg er gal.

Bøker jeg ønsker å konsumere i nær fremtid. En liste produsert av meg selv og primært for meg selv.