En fremmed i verden

Tiden 2013 Heftet

En fremmed i verden består av fire dramatiske historier, som samtidig henger sammen på et gripende og originalt vis. Romanen beveger seg langt både i tid og rom, mellom fiksjon og virkelighet, og hele tiden er det noe som står på spill, for karakterene, og ikke minst, for forfatteren selv.

Seksten år gamle Noah bor i et av Cape Towns bedre strøk. Han er en svart adoptert gutt, i en hvit verden, et barn av det nye Sør-Afrika ? regnbuenasjonen. Men likevel tvinger spørsmålet seg fram: Hvor kommer han egentlig fra? Kanskje svaret befinner seg i den store slummen utenfor byen. En tilfeldighet setter ham på sporet, og Noah begir seg ut på sitt liv reise.
Vinteren 1652 heiser Jan van Riebeck seil mot Kapp. Han har fått i oppdrag å etablere en handelsstasjon på sydspissen av Afrika for Det nederlandske ostindiske kompani. Men både reisen og oppdraget blir langt vanskeligere enn han hadde forestilt seg. Kan han stole på de innfødte, og på sitt eget mannskap?
På midten av 90-tallet seiler Simon Stranger over Atlanterhavet i en liten båt. Overfarten er dramatisk, men de klarer det til slutt. Vel fremme på Trinidad får han nyheten om at faren hans er dødssyk. Simon drar hjem og sitter ved farens seng i seks uker. Vil han komme til å overleve?

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2013

Serie Tiden pocket

Omtalt sted Sør-Afrika

Dette er en sterk, levende, personlig og spennende roman. Du svever fra den ene fortellingen til den andre, blir utålmodig når du må vente på at den fortellingen du følgte skal fortsette men blir så raskt oppslukt av neste fortelling. Det er en skattekiste av lærdom, tanker og lys på hva du selv mener. Hvor engasjert er du? Bryr du deg? Ikke nødvendigvis om Cape Town, som er det Stranger skriver om. Men om hvordan verden fungerer, hvor rettferdig er det egentlig at vi sitter her med alt vi trenger innen rekkevidde? Stranger spør ikke egentlig disse spørsmålene, men det skinner gjennom teksten hans og man må ta et standpunkt.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Enda en gang tenkte jeg at det å reise er blant de enkleste måtene å røve med seg biter av det som lykken er laget av

"At hvert menneske eier en bit av verden som bare de kjenner til, og at den som vil lære noe, må sette sammen det enorme puslespillet virkeligheten utgjør."

På en reise er det som om verden endelig folder seg ut, og alt som finnes blir fylt av skjønnhet og betydning.

• "Herfra til virkeligheten - lesninger i 00-tallets litteratur" av Ane Farsethås
  • "Fryktindeksen" av Robert Harris
  • "Philida" av André Brink