En flyktning krysser sitt spor

Den norske bokklubben 1972 Innbundet

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 1972

Språk Norsk

Følgende sto i Dagbladet 28. oktober 1933: "Idag utkommer Aksel Sandemoses nye bok, "En flyktning krysser sitt spor" på det nye forlag "Tiden". Vi skal ikke våge oss ut i noen vurdering av boken, dertil er den for intens og mektig, litteraturkritikens profesjonister og menneskesjelers ubeskjedne forskere, psykologene, får senere underkaste den en kritisk psykoanalyse. - Boken er en milepel i mitt liv, sier Sandemose." Kilde: Dagbladet 50 år senere!

Du er vokst opp i andre kretser og vil aldri fatte ubønnhørligheten i Janteloven. Du vil le av den og aldri skjønne dens drepende uttrykk på arbeidergutten i Jante. Med de ti bud i Janteloven holder Jante Jante nede.

Det går individer omkring og gir rollen som overmennesker, de tror seg berettiget til litt av hvert på bekostning av andre. Særlig uttaler de seg med ekstraordinær noncholanse om et liv de ikke selv skal avlevere. Men det fins ingen Mussolini så stor at han kan vite det minste om i hvilken retning han beveger historien ved å drepe en eneste mann og hans arvestoff, og det blir aldri gitt en Hitler til kjenne hvilken part det hadde vært heldigst å drepe, de drepte eller bødlene.

Gjør at jeg kan gå på skattejakt. Her er helgens funn :-)

Elsker å gå på loppemarked å se på bøker. Denne gangen føler jeg meg ekstra heldig! Fikk alle disse bøkene for kun kr 170,-