En flyktning krysser sitt spor

Espen Arnakkes kommentarer til Janteloven

Aschehoug 1999 Innbundet

Utgangspunktet for Espen Arnakkes nådeløse selvbekjennelser fra sin oppvekst i småbyen Jante, er ønsket om å forstå de mekanismer som drev ham til å myrde John Wakefield i Misery Harbor. Det er sagt at diktning er å holde dommedag over seg selv, men i Sandemoses sterkt selvbiografiske roman faller dommen over det småbysamfunnet som gjorde Espen Arnakke til den han ble. Hans kartlegging av intoleransen i Jante, og hans formulering av Janteloven, har fått begrepsstatus innen sosialpsykologien.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788203181238

EAN 9788203181238

Serie Sandemose, A. Samlede verker 1-15. Bindene selges også enkeltvis

Genre Klassisk litteratur

Jeg trodde først og fremst at dette var en bok som handlet om faktiske hendelser! At denne boken er opphavet til teorien om Janteloven er ganske fantastisk.

Historien i seg selv er mer en reise innenfor dogmer, etiske retningslinjer, selvransakelse, miljø, fordømming av seg selv og andre, i tillegg til at man får en godt bilde på den fiktive byen Jante og hvordan man bør og skal oppføre seg innenfor Jante.

De voksne lærer oss forskjellen mellem godt og ondt, tror de. Det de innpoder oss er i virkeligheten noe helt annet: De hevner sin barndom på oss.

Natten er for de fleste det usedvanlige. De bruker den normalt til å sove bort. Våker de en natt, kjenner de ensomheten, det er stille, ingen kommer, ingen går. Det slår dem ut av den tillærte balanse, og tankene driver imot de mørke kott, hvor nederlagene er magasinert, - ikke inn i dem, det våger de ikke, en rar hinde blir stående imellem, vi ser ikke nettopp nederlagene, men blir knuget ned av stemningen fra dem. I slike stunder sitter mennesket med mulighetene for å erfare noe om sig selv, men viker alltid tilbake.

Tusen forskjellige beskrivelser kan du få av Halfway Mountain og alle er like riktige. Jeg kjenner en sterk trang til å si deg dette nu, at fjellet er stort og mangesidet, men den som lå i lenker på jorden så bare Halfway Mountain fra det stedet hvor han lå.

For marken i pepperroten er hele verden en pepperrot.

Jeg tror ikke nu at jeg noensinne har hatt annet mål enn opklaringen av hvem jeg er, og hvad mennesket er. Hvorfra? Hvorfor? Men den som spør slik, og ikke forblir i uskadelig høiskolesvada, men spør uten ophør, og år for år mere nærgående, han blir ikke elsket. For det er ikke meningen at man skal ha svar, ingen tør se i øinene at en eller annen kanskje fikk svar.

Jeg lagde tidligere en liste over de tretti beste bøkene noensinne skrevet. Her kommer fortsettelsen.

Bøker jeg har lest gjennom nærmere 50 år som har satt sitt preg på meg og gitt meg sterke leseropplevelser. kommentarene reflekterer min subjektive opplevelse av den enkelte boka.

Eit tilfeldig besøk på ein brukthandel resulterte i eit fullt nett med bøker - 19 stk - til NOK 40,00 Kjekt!

De 100 bøkene som ble kåret i Århundrets Bibliotek

• "En sjømann går i land" av Aksel Sandemose