En enklere metode

veiledning i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode

Fagbokforlaget 2007 Heftet

Boka er en veiledningsbok i samfunnsvitenskapelig metode. Gjennom teori, enkle forklaringer og et gjennomgående eksempel viser forfatteren hvordan studenter kan gjennomføre små undersøkelser og forskningsprosjekter. Boka dekker hele forskningsprosessen, og viser hvordan en kan gjennomføre både kvantitative og kvalitative undersøkelser. Boka egner seg først og fremst for studenter innenfor ulike profesjonsstudier som har behov for elementær metodekunnskap. Har øvingsoppgaver, register og litteraturliste.

Denne boken er en veiledningsbok i samfunnsvitenskapelig metode. Den skiller seg fra tradisjonelle metodebøker nettopp fordi det er en veiledningsbok: Her blir studenten veiledet gjennom forskningsprosessens faser. Gjennom teori, enkle forklaringer og et gjennomgående eksempel viser forfatteren hvordan studenter kan gjennomføre små undersøkelser og forskningsprosjekter. Boken dekker hele forskningsprosessen, og viser hvordan en kan gjennomføre både kvantitative og kvalitative undersøkelser. Larsen gir mange råd i forhold til rapportskriving, blant annet hvordan en rapport kan disponeres og hva de ulike kapitlene bør inneholde. Det er lagt inn øvingsoppgaver underveis i boken, noe som egner seg godt både i selvstudium og i undervisningssammenheng med andre. Boken egner seg først og fremst for studenter innenfor ulike profesjonsstudier som har behov for elementær metodekunnskap. Ann Kristin Larsen har arbeidet som høgskolelektor i samfunnsfag ved høgskolen i Oslo siden 1996. Fra høsten 2007 er hun tilsatt som studieleder ved samme sted.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Sosiologibøker og noe (samfunnsvitenskapelig)metode. Er markert litt i noen av bøkene, men de er i god stand. Selges rundt halv pris eller lavere.

• "Sluk - roman" av Lars Saabye Christensen
  • "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng