En engel i Brooklyn

fortellingen om Elizabeth Fedde

av (forfatter) og Marius Renberg (illustratør).

Spartacus 2020 E-bok

Første juledag 1882 får Elizabeth Fedde et brev fra svogeren sin i Amerika. Han bønnfaller henne om å komme til New York for å hjelpe de mange fattige og syke nordmennene der. Hvorfor var det så mange norske innvandrere i storbyen på den andre siden av havet? Og hvem var egentlig denne Elizabeth? En engel i Brooklyn forteller den sanne historien om jenta som reiste alene ut i verden. Hun levde i en tid da det var vi i Norge som flyktet fra fattigdom og nød. Og som en norsk Florence Nightingale satte hun liv og helse på spill for å hjelpe. Vakkert illustrert av Marius Renberg. Passer for lesere fra 10 år. Leif Bull (f. 1977) er forfatter, manusredaktør og ph.d. i amerikansk litteratur fra London. Han har tidligere utgitt barneboken Historien om Edvard Munch (2018), i tillegg til to bøker for voksne: Den synkende byen(2016) og Neonskrift (2018). Han kommer fra Oslo, hvor han også bor i dag.

Forlag Spartacus

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted New York Kvinesdal

Omtalt person Elizabeth Fedde

Leste bøker som ikke er på en leseutfordring.

• "Hvitt hav" av Roy Jacobsen