En enda større ensomhet

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202522773

EAN 9788202522773

Noveller, noen er finere enn andre. Liker denne: jeg hører hva du sier, men skjønner ikke hva du mener. Og de brå kastene.
Denne er ekstra bra og kan brukes i undervisning da den er kort og har et viktig tema: røde roser og champagne. Også fargen rosa.
Den siste er ekkel, men bra/viktig.

Forfatteren var helt ukjent for meg før jeg leste boken, og her i dette intervjuet med forfatteren leser jeg bl a dette:

«Klippenvåg blir ofte omtalt som en «forfatternes forfatter». Anmeldelsene er gode, men for få. Av Odd Karsten Krogh blir han kalt «Norges mest underkjente forfatter». Selv er han litt lei av dette fokuset, og synes han får en stadig bredere leserkrets. Viktigst er det at litteraturen inneholder et alvor, eller som han har uttalt i et tidligere intervju med Kristine Kleppo – at litteraturen handler om «hva det betyr å være menneske».
– Jeg er veldig opptatt av at skjønnlitteraturen skal være et eget, alvorlig rom. Jeg synes ikke den bare skal være en del av den store underholdningsbransjen. Jeg blir nok oppfattet som en alvorsmann. Men jeg vil skrive om ting som er viktige.»

Novellene har et alvor hos seg, men jeg opplevde ikke at det var noe dystert over dem. Det er som forfatteren sier: de handler om det å være menneske. En utrolig ro over historiene. Jeg har allerede sjekket ut flere bøker av forfatteren – novellesamlingen ga mersmak. Og sjekk bokomslaget; vakkert, og gir et bilde av den første novellen Alle hestene.

• "Kaci - min mamma" av Christina Five Berg
  • "Du bestemmer deg for at dette er et minne" av Marianne Teie