En drapsmann blir født

av (forfatter) og Halvor Kristiansen (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Larten blir satt til å arbeide i en grusom fabrikk og ender med å drepe den tyranniske sjefen sin. Han må flykte og gjemmer seg i krypten på en kirkegård hvor han møter den 500 år gamle vampyren Seba Nile. Larten blir vampyrens assistent, og enn så lenge er han fortsatt et menneske, men spørsmålet er hvor lenge det vil vare.

ISBN13 9788202358853

EAN 9788202358853

Serie Sagaen om Larten Crepsley (1)

Genre Fantasy

Sagaen om Larten Crepsley bok 1: En drapsmann blir født av Darren Shan.

Sagaen om Larten Crepsley er en spinoff bokserie fra bokserien Sagaen om Darren Shan. Sagaen om Darren Shan er en fantastisk serie og selv om det er 12 bøker i den er det langt i fra så tungt som det høres ut. Serien er veldig bra og du sluker hver eneste side som en moden frukt. Siden jeg har lest hele den originale serien er det en glede å starte på bokserien om Larten Crepsley. Denne bokserien kan man lese uten å ha lest den originale og den vil uansett falle i smak.

Larten Crepsley er en figur som dukket opp i sagaen om Darren Shan og er en av de viktigste som er med. Her har han fått en egen serie som handler om årene hans før han møtte Darren Shan. I den første boka viser den oppvekstårene og livet til Larten Crepsley. Den tar deg med til en annen verden som viser seg å ikke ligge så altfor langt unna. Eventyret og livet til Larten Crepsley startet med drapet. Dette drapet er det som kickstarter en rekke av merkverdige hendelser. Jeg vil ikke si noe om drapet men leseren kan få vite at Larten Crepsley hadde det ikke allverdens i hans oppvekst. Han arbeidet mye for å tjene penger og man kan kalle slavearbeid. Heldigvis for Larten fikk han en venn der som han senere brukte navnet på utover i sagaen.

Den første boka i Sagaen om Larten Crepsley er en strålende bok som ikke er underlegen de andre bøkene. Man ser at Darren Shan har lagt sin sjel inn i det. Det skildrer hvordan han til slutt ble som han ble og man tror på hvert eneste ord som blir skrevet. Universet er like spennende som før og det blir også lagt ut hint til den tidligere bokserien. Man møter personer og navn som man tidligere ble kjent med. Endelig får man vite hvordan Larten fikk det merkelige håret og hvorfor han er så hemmelighetsfull om arret sitt på skinnet. Jeg kan ikke vente med å begynne på den tredje boka siden jeg allerede har lest den andre. Jeg gir boka terningkast 5. Det er en lovende start på den fire bøker lange serien. Jeg får bare håpe at de to siste bøkene er kommet ut på norsk.

• "Hav av blod" av Darren Shan
  • "The Saga of Larten Crepsley (3) - Palace of the Damned" av Darren Shan