En dag i oktober

Gyldendal 1993 Heftet

Handlingen i boka foregår i løpet av en dag, i en leiegård i Oslo. I gården bor blant andre en fraskilt frue, og da hun en dag får et hysterisk anfall, skakes beboerne opp. Med ett viser det tilsynelatende harmoniske samliv innen de forskjellige familiene seg å være noe helt annet.

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788205218253

EAN 9788205218253

Serie Gyldendals klassikere

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Oslo

Han hadde levd så lenge sammen med henne at han hadde glemt hvem hun var.

Fra første oktober av tok byråsjefen alltid kalosjer på når han gikk ned i departementet om morgenen, likegyldig hvordan været var. Solskinn i oktober måned var aldri å stole på.

Erfaringen hadde lært ham at elever kunne han møte overalt. Hvis det var én, gjorde det mindre - det var svært få som torde finne på noe helt alene. Hvis det var to, kjente han hjertet slå -. Hvis det var tre, gikk han mere fattet imot dem, for da visste han at det ville skje et eller annet ondt.

(…) jeg tenker på de andre fruene jeg kjenner – tomme, ranglesyke pengeslukere, dumme drog og ekle flirtedamer, fint påkledde og vel salvede lokk og lediggjengere og luksuspadder.

Jeg kan huske at det tok mange uker før arbeidet fikk helt tak i meg. Jeg gruet meg, og det av mange grunner. Jeg gruet meg for selve arbeidet - menneskets naturlige angst for en stor, langvarig anspennelse - men mer, det husker jeg godt, ved tanken på henne. Hun hadde vært så vidunderlig de sensommerkveldene da vi gikk og planla arbeidet og fremtiden. Men jeg visste jo at hun kunne ikke ha noen oversikt over, nei ingen anelse om hva slags tid hun gikk i møte. Jeg hadde forsøkt å forklare henne det - jeg hadde i det hele tatt ved mange anledninger forsøkt å skildre hennes fremtidige liv for henne i de dystreste farver - ikke minst den gang før vi giftet oss. Men hun bare lo, nå som da. Skulle ikke hun klare det? Det var jo bare å være forståelsesfull - huske på at jeg hadde meget å stri med, støtte og trøste meg når jeg syntes det gikk dårlig, fryde seg med meg når det gikk fint - tenk at jeg trodde hun ikke forsto såpass.
Kvinnens romantiske syn på mannens arbeide - om vi kunne få tatt og senket det ned på havets bunn. Men, herregud, dette romantiske synet er jo kvinnen. Hun ser på vitenskapen omtrent som negrene i Sudan ser på jernbanetoget der det suser gjennom savannene i sannhet en mektig fetisj!

Skjønnlitteratur på pensum i norsk 2+3 og engelsk 1 i lærerutdanningen på HiVE. Mange gode bøker!

• "Fjorten dager før frostnettene - roman" av Sigurd Hoel
  • "Arvestålet - fortellingen om Håvard Gjermundsson Viland" av Sigurd Hoel