En bok om demens

husk meg når jeg glemmer

Pax forlag 2016 Innbundet

Hva skjer egentlig i hjernen og i kroppen når man får demens? Hvordan oppleves det for den syke selv? Hvordan kommer sykdommen til uttrykk og hvordan kan de rundt hjelpe best mulig?
Denne boka er skrevet av en av landets fremste spesialister innen demenssykdom. Den er særlig beregnet på pårørende og på helsepersonell med daglig omsorg for slike pasienter. Det er også et håp at noen pasienter selv vil ha utbytte av den.
Det er mye som kan gjøres for at demenssyke skal bli tryggere og få bedre liv, og ikke bare når det gjelder stell og pleie. Mange med demens har stor glede av turer ut i naturen, av berøring, musikk og sang, av planter og av gjensyn med gjenstander, lukter og smaker som forbindes med tidligere liv.
Så langt råd er, forsøker boka å ivareta et innenfraperspektiv. En bedre forståelse av hvordan sykdommen oppleves av den syke selv - mange opplever for eksempel betydelig angst og depresjon - kan i seg selv bidra til at man gir bedre omsorg. Men man skal ikke bare ta vare på den syke. Boka oppfordrer de pårørende til også å ta vare på seg selv.
Boka forteller enkelt og kortfattet om hvordan alzheimer og de andre demenssykdommene arter seg i de ulike stadiene, hva som er symptomene og hvordan det hele oppleves både av omgivelsene og av den syke. Vi får vite hvordan utredning og diagnostisering foregår og hva som finnes av behandling, helsetilbud og rettigheter. Vi kan også lese om hvor mange som får demens, om arv og andre risikofaktorer og om hva man selv kan gjøre for å forebygge.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2016

Varm og omsorgsfull bok om demens

Knut Engedal (f. 1946) er lege, psykiater og professor emeritus. Han har vært fag- og forskningssjef ved Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse, professor i psykogeriatri ved Universitetet i Oslo og seksjonsoverlege ved Hukommelsesklinikken ved Oslo universitetssykehus, Ullevål. I årenes løp har han utgitt en del lærebøker om demens og alderspsykiatri, og han er også flittig benyttet som foredragsholder. (Kilde: forlagets presentasjon av forfatteren.)

Knut Engedals "En bok om demens" utkom tidligere i år. Selv oppdaget jeg boka her om dagen ved en ren tilfeldighet. Siden jeg har tenkt en stund at det hadde vært kjekt å finne en bok om demens, dukket den opp på radaren min. Jeg kjøpte den, satte meg ned med boka da jeg kom hjem og stoppet ikke å lese før jeg var ferdig med den. Boka ga meg akkurat det jeg trengte!

Engedal påpeker at demens og Alzheimer sykdom kan bli fremtidens største folkehelseutfordring. Demens er noe som i all hovedsak rammer eldre mennesker, og med en befolkning som vil bestå av en økende andel gamle mennesker, sier det seg selv at de fleste av oss kommer i berøring med demens - enten som pårørende eller ved at vi selv blir rammet.

Jeg hadde stor glede av å lese Knut Engedals bok om demens, og jeg anbefaler denne boka varmt til alle som har befatning med demente. Det er vel i grunnen de aller fleste av oss - om ikke nå, så i alle fall før eller siden ... Boka er krydret med eksempler fra virkeligheten, og disse er lett gjenkjennelige for alle som har litt erfaring med demenssykdom. Boka er for øvrig lett tilgjengelig.

Her kan du lese resten av min bokanmeldelse.