En annerledes barndom

en autist forteller sin historie

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Versal 2008 Innbundet

I denne boken skildrer Iris Johansson hvordan verden fortoner seg for en autist. Hun forteller om oppveksten på en gård i Sør-Sverige, om faren som kjempet en daglig kamp for henne, om hvordan hun sakte men sikkert åpnet seg for omgivelsene, om diagnostisering, om integrering i samfunnet og om arbeidet som veileder på ulike institusjoner.

En annerledes barndom er en unik og ærlig selvbiografisk skildring av hvordan det er å vokse opp med autisme. Iris Johansson forklarer med dyp innsikt det andre i hennes situasjon så sjelden finner ord for . å forsvinne inn i seg selv, ritualene, sinneutbruddene og hvorfor hun som barn drev alle voksne til vanvidd. Lille Iris vokser opp i en gammeldags storfamilie på landsbygda i Sverige. Tidlig blir det tydelig at hun ikke utvikler seg på samme måten som andre barn. Helst holder Iris seg for seg selv i sin egen, indre verden.Det er pappa som kommer nærmest Iris. Han tillater ikke at datteren behandles som tilbakestående og fører i stedet i utrettelig kamp for å lokke henne ut av sin egen verden og til å kommunisere med omverdenen. Han overøser henne med kjærlighet og nærhet og gir aldri opp.Men først når Iris er blitt tolv år gammel, begynner hun selv å ville oppgi sin autistiske verden. Grundig studerer hun andre menneskers samhandlingsmønstre, og begynner å kikke på sitt eget ansikt i speilet for å herme etter ulike følelsesuttrykk. Iris oppdager at hun besitter en uvanlig evne til å lese andres sinnstilstand, og forstår intuitivt hva mennesker kommuniserer ubevisst. Denne evnen gir henne ofte vanskeligheter, men det er også den som til slutt leder henne inn på hennes nåværende yrkesvei.

Forlag Versal

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Iris Johansson

Skjemmende gjentagelser ødelegger flyten i boken, og den kunne dermed hatt godt av litt strammere redigering. Ellers opplysende, om noe flat, og stort sett interessant om autisme.

Dessuten forsto han seg dårlig på mennesker og syntes ofte at de var så dumme at han heller ville omgås kyrne.

Året etter morfarens død skulle far stå for presten og konfirmeres. Han gikk til sin mor og ba om å få slippe. Han hadde hørt snakk om Darwins lære og kunne ikke få den til å stemme overens med den Gud som det etablerte samfunnet trodde på. Hvis det fantes en Gud, så var ikke det den Gud som de hyklerisk religiøse i menigheten dyrket, det kunne han aldri tro.

• "Sykt enkelt" av Mari Hult
  • "Farvel, Syria - om eit folk på flukt" av Emil A. Erstad