En amerikansk forbrytelse

drapene i Osage County og dannelsen av FBI

av (forfatter) og Preben Jordal (oversetter).

Aschehoug 2019 Innbundet

Indianerkrigene er for lengst over. De overlevende er stort sett parkert i reservater med dårlige kår. Det fins ett unntak. Osage-indianerne blir forflyttet til et område alle trodde skulle være uten interesse, et område i Oklahoma, som skulle vise seg å inneha de største oljeforekomstene i USA.
Osage-indianeren er plutselig millionærer, kjører luksusbiler og sender barna sine til prestisjetunge skoler i Europa. En dag forsvinner to av stammens medlemmer. Den ene blir funnet med en kule i hodet, den andre er blitt forgiftet. Flere dør, og en bolig blir sprengt i lufta. Hvem står bak disse kriminelle handlingene? Den første etterforskningen er svært overfladisk. Men etter en ny serie mord, blir BOI (Bureau of Investigation), det som skal bli FBI under unge Edgar J. Hoover, satt på saken. Og resultatet er sjokkerende.

ISBN13 9788203374487

EAN 9788203374487