En amerikansk forbrytelse

drapene i Osage County og dannelsen av FBI

av (forfatter) og Preben Jordal (oversetter).

Aschehoug 2019 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Indianerkrigene er for lengst over. De overlevende er stort sett parkert i reservater med dårlige kår. Det fins ett unntak. Osage-indianerne blir forflyttet til et område alle trodde skulle være uten interesse, et område i Oklahoma, som skulle vise seg å inneha de største oljeforekomstene i USA.
Osage-indianeren er plutselig millionærer, kjører luksusbiler og sender barna sine til prestisjetunge skoler i Europa. En dag forsvinner to av stammens medlemmer. Den ene blir funnet med en kule i hodet, den andre er blitt forgiftet. Flere dør, og en bolig blir sprengt i lufta. Hvem står bak disse kriminelle handlingene? Den første etterforskningen er svært overfladisk. Men etter en ny serie mord, blir BOI (Bureau of Investigation), det som skal bli FBI under unge Edgar J. Hoover, satt på saken. Og resultatet er sjokkerende.

«Samfunnsreportasje av edelt merke. Denne utgivelsen i Aschehougs fornemme Sidespor-serie, får meg til å tenke den formastelige tanke at fiksjon er vel og bra, men at lite eller ingen ting slår effekten den rene og skjære virkelighetsgjengivelsen kan ha. En amerikansk forbrytelse er detaljtett og komprimert i uttrykket, og krever årvåkne lesere, som imidlertid vil bli rikt belønnet på nær sagt hver side.» Pål Gerhard Olsen, Aftenposten

«Suveren: David Granns bok om oljerikdom og overgrep mot indianere er rystende lesning. Det er en djevelsk historie der drivkraften er hvit rasisme og grådighet.» Geir Pollen, Klassekampen

ISBN13 9788203374487

EAN 9788203374487

Serie Sidespor

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Oklahoma

Spennende true crime, og dette var det ingenting om i historietimene i USA. Særlig siste del, der forfatteren bringer historien frem til i dag, er sterk!

• "Mer" av Hakan Günday
  • "Ung gigant - Winston Churchill og opptakten til første verdenskrig" av Jon Hustad
  • "Sult" av Martin Ernstsen
  • "En odyssé - en far, en sønn og et epos" av Daniel Mendelsohn
  • "Goat mountain" av David Vann
  • "Ingen kniver på kjøkkenet i denne byen" av Khaled Khalifa
  • "I dyrets buk - beretningen om en amerikansk diplomatfamilie i Hitlers Berlin" av Erik Larson
  • "Heimat - et tysk familiealbum" av Nora Krug
  • "Mitt liv som rotte" av Joyce Carol Oates