En afrikaner på Grønland

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Aschehoug 2005 Heftet

Forfatteren vokser opp i det vestafrikanske landet Togo og er 16 år da han kommer over en bok om Grønland. Han blir bergtatt av historiene om folket som lever i isødet, og 8 år senere står han på dekket til en båt som legger til på Grønlands sørkyst. Forfatteren skildrer tradisjoner og levesett uten europeernes fordommer og dårlige samvittighet, og gir et bilde av grønlandsk dagligliv på 1960-tallet.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203208737

EAN 9788203208737

Serie Spor pocket

Omtalt sted Grønland

Jeg syns denne boka var storveis. Veldig artig å følge Michel på veien fra Togo til Grønland. Han skriver lett, personlig og gir et innblikk i dagliglivet på Grønland på 60-70 tallet. Syns det var veldig artig å lese en slik uvanlig reiseskildring

Denne boken ble for drøy kost for meg. Synd, forfatterens prosjekt var beundringsverdig. Mer om min leseopplevelse har jeg skrevet om på bloggen min. Link til innlegget

Vaklet mellom 4 og 5 i terningkast. Denne gir et interessant utenfrablikk på det Grønlandske samfunnet på 60-tallet. Det er sikkert sjelden vi i Vesten leser reiseskildringer om samfunn som ligger oss nære geografisk, skrevet av mennesker fra helt andre deler av verden. Det er nok litt synd. Vi hadde hatt godt av litt mer perspektiv. Det kan vel denne boka være et lite bidrag til.

Bøker som på en eller annen måte henger ved meg gjennom livet - på godt og vondt

• "Tråler - en reise gjennom Nord-Atlanteren" av Redmond O'Hanlon
  • "Å gå med Kølle - til fots gjennom Europa med telt og en reisedagbok fra 1841" av Karen Røise Kielland
  • "Veien til Barranquilla - roman" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Kuskusen har fire fingre - en oppdagelsesreise i Ny-Guineas høyland" av Tim Flannery
  • "Salaam Brick Lane - tilbake til et fremmed London" av Tarquin Hall
  • "Til Kongos indre" av Redmond O'Hanlon
  • "Baron Wenckheim vender hjem" av László Krasznahorkai
  • "Fru Muus' klage - ekteskapsskandalen som rystet det norske Amerika" av Bodil Stenseth
  • "Stridsmenn fra Salamis" av Javier Cercas
  • "Opp til overflaten" av Veselin Marković