Emil fra Lønneberget gir seg ikke

av (forfatter), Björn Berg (illustratør) og Olaf Coucheron (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

Emil, det er han som bor på gården Katthult i Lønneberget i Småland, og som gjør spell nesten hver dag året rundt. Etter hvert nytt spell sitter han innelåst i Snekkerbua og spikker seg en morsom liten tremann. 369 tremenn står det på hyllen til slutt.

Du har vel hørt om Emil - gutten som bor på gården Katthult og gjør flere spell i året enn det er dager?
Og det er sånn at hver gang Emil har gjort et spell, da må han i snekkerbua. Der sitter han og spikker tremenn - hele 369 har det blitt etter hvert.

Men Emil gjør ikke bare ugagn. En dag blir bestevennen, gårdsgutten Alfred, alvorlig syk. Emil redder livet hans, og etter denne bragden sier folk i Lønneberget: "Den Katthult-gutten har vi alltid likt. Jeg kan ikke begripe hvorfor noen skal klage og hakke på ham støtt og stadig! Noen spell i ny og ne gjør vel alle gutter!"

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788204095145

EAN 9788204095145

Serie Astrid Lindgren-serien

Omtalt sted Sverige

Emil i Lønneberget er en real klassiker. Jeg elsker å lese alle disse bøkene om og om igjen. Barna ELSKER å bli lest til, og denne boken er flitting brukt. Takk Astrid Lindgren. Du har gitt og vil gi mange generasjoner millioner av timer med interessante timer. TUSEN TAKK ASTRID LINDGREN. Du vil ALLTID huskes og ALLTID være en helt. For meg, vil du være den BESTE forfatteren i hele verden. Det skal svært MYE til for at noen kan overta plassen din i mitt hjerte og min sjel. Jeg tror ALDRI noen kan toppe det du har gitt.

• "Da Ida også ville i snekkerbua!" av Astrid Lindgren
  • "Marikkens jul" av Astrid Lindgren
  • "Da Emil kjøpte hest" av Astrid Lindgren
  • "Pippi får besøk" av Astrid Lindgren
  • "Ingen steder som Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren
  • "Jo visst kan Lotta sykle ; Jo visst kan Lotta nesten allting!" av Astrid Lindgren
  • "Barnas dag i Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren
  • "Pippi leker sisten med politifolk" av Astrid Lindgren