Elvens barn

første bok om Elvegudens utvalgte

av (forfatter) og Liv Margareth Alver (oversetter).

Eide forlag 2001 Innbundet

Den mektigste keiserfamilien i byen Nhol har Elvegudens blod i årene - de er elvens barn. Men gudekraften har sin pris: enkelte medlemmer av familien blir aldri sett etter puberteten, og det går mørke rykter om hvilken skjebne som rammer dem. Hezhi er keiserlig prinsesse og står på grensen til voksenlivet. Bit for bit begynner hun å ane hva som skjuler seg bak de skremmende ryktene. Den beste vennen hennes blir plutselig borte og Hezhi forstår at hun risikerer en brå forsvinning selv, om hun ikke klarer å løse mysteriene. I kveglandet fjernt fra Nhol, bor bondesønnen Perkar, som har sine egne grunner til å hate Elveguden. Han tar fatt på en reise, mens hans og Hezhis skjebner på underlig vis veves stadig tettere sammen.

Den mektigste keiserfamilien i byen Nhol har Elvegudens blod i årene - de er elvens barn. Men gudekraften har sin pris: enkelte medlemmer av familien blir aldri sett etter puberteten, og det går mørke rykter om hvilken skjebne som rammer dem. Hezhi er keiserlig prinsesse og står på grensen til voksenlivet. Bit for bit begynner hun å ane hva som skjuler seg bak de skremmende ryktene. Den beste vennen hennes blir plutselig borte og Hezhi forstår at hun risikerer en brå forsvinning selv, om hun ikke klarer å løse mysteriene. I kveglandet fjernt fra Nohl, bor bondesønnen Perkar, en tenåringsgutt som har sine egne grunner til å hate Elveguden. Han tar til på en reise som fører han nærmere og nærmere byen. En reise gjennom fremmede land hvor han møter uante farer, svikefulle guder og magiske våpen, mens hans og Hezhis skjebner på underlig vis veves stadig tettere sammen.
Elvens barn er den første av to bøker om Elvegudens utvalgte, og fortsettes i Den svarte guden.

Forlag Eide forlag

Utgivelsesår 2001

Serie Eides fantasy og science fiction-serie

Genre Fantastisk litteratur

• "Den svarte guden - bind 1" av J. Gregory Keyes
  • "Lord Valentines slott - del 2" av Robert Silverberg
  • "Lord Valentines slott - del 1" av Robert Silverberg
  • "Det blå sverdet - første fortelling om Damaria" av Robin McKinley
  • "Helten og kronen - andre fortelling om Damaria" av Robin McKinley
  • "Skygge over Armengar - sagaen om riftkrigen tredje bok del I" av Raymond E. Feist
  • "Dragonflight (Dragonriders of Pern)" av Anne McCaffrey
  • "Mørke over Sethanon - sagaen om riftkrigen tredje bok del II" av Raymond E. Feist
  • "Ulva fra Huldretjernet" av Willy Ustad
  • "Legenden om Atlantis - bok 3" av Stephen R. Lawhead
  • "Kraften som bevarer - første krønike om Thomas Covenant den vantro" av Stephen Donaldson
  • "Museet for stjålne minner - del 2" av Ralf Isau