Elven

av (forfatter) og Haakon Strøm (oppleser).

Lydbokforlaget 2009 CD

Atten år gamle Aksel Vinding er dypt nede etter kjæresten Anjas død. Han er også usikker på om han ønsker å fortsette på pianistkarrieren, og han opplever prestasjonsangst i forhold til pianolæreren Selma Lynge. Aksel oppsøker Anjas mor, og problemene blir ikke mindre når han oppdager at han er tiltrukket av henne. Boken er en frittstående fortsettelse av Til musikken fra 2004.

Den unge Aksel Vinding sliter med å akseptere tapet av sin store kjærlighet, Anja Skoog. Etter hennes død er han usikker på om pianistkarrieren han har satset alt på, er et riktig valg. I denne situasjonen innleder han et forhold til Anja Skoogs mor Marianne, uten å vite om det egentlig er den døde datteren han ikke klarer å løsrive seg fra. "Elven" er en kjærlighetsroman om en ung gutts bindinger til - og fascinasjon for - en kvinne som er mye eldre enn ham, og samtidig en roman om veivalg og moralske dilemmaer. Det er en fortelling om kunstens plass i våre liv, om kampen for å bli synlig, i eget og i andres. En roman om lidenskap og sorg.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2009

Format CD

Serie Aksel Vinding

Omtalt sted Oslo

Når ikke opp til "Til musikken". Grunnen er at det blir litt for mye problemer og litt for mange som har problemer. Men god nerve og glimt av meget bra humor. Fantastisk musikkinvolvering!

Har til nå både lest "Til Musikken" og "Elven", og slukte hvert ord i disse to romanene på kort tid. Ser frem til å lese fortsettelsen "Damen i Dalen" som en avslutning på denne gripende og skjønne trilogien, fullpakket med sterke følelser, gåtefulle relasjoner og musikalske referanser.

Et menneske som ser deg og forstår deg. Et menneske som vil deg vel. slike mennesker bør man samle på.

Så mye større natten er enn dagen, tenker jeg. Som om grensene for hva jeg kan tenke , drømme og håpe ikke finnes. Ikke grenser for gleden . Ikke grenser for smerten heller.

Tempoet bestemmer nesten alt. Det blir som i livet selv. Vil du leve et oppskrudd liv, der alt går for fort, og du føler du har for dårlig tid uansett hva du gjør? Eller vil du ta sjansen på en langsommere rytme, og se hva som skjer, se hva du får tid til å reflektere over?

Mahlers tredje symfoni.Som å gå til kildene og bli løftet ut av sitt eget. Ettermiddagssolen er i ferd med å treffe det store vinduet. Grantrærne gnistrer i solgrønt. Musikken faller og stiger.I denne symfonien løftes horisontene hele tiden. Jeg vet ikke om en mer eksakt beskrivelse av livets kontraster, ihvertfall ikke da, i dette stadiet av mitt liv. Men det er ennå mulig, tenker jeg, å tro på livet, å forme sitt eget, å gå videre, til tross for alt det vonde som har skjedd.

De som bare lever et meningsfylt liv når de mottar applaus fra andre, når de blir sett. Det er en sykdom skjønner du, og den rammer mange.

En oversikt over leste bøker i 2020.

Uthevet tekst

• "Damen i dalen - roman" av Ketil Bjørnstad