Elskling

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Pax 2006 Innbundet

Hannah Musgrave er på flukt - fra FBI, fra sine foreldre, fra sine elskere, og fra seg selv. Som radikal student jobbet hun for ei terroristgruppe i Boston, noe som har plassert henne på lista over FBIs mest ettersøkte. Hun flykter til Vest-Afrika, der en tvilsom identitet ikke er ei stor hindring. Her gifter hun seg med en ambisiøs, ung politiker, men Liberia er på randen av borgerkrig og kaos. Hannahs nye tilværelse med mann og tre barn kan ikke skjermes. Med en ektemann som er dypt involvert i politikken på regjeringsplan, blir Hannah og sønnene uten nåde dratt inn i hendelsene som utvikler seg, og Hannah blir nok en gang tvunget til å flykte.

Hannah Musgrave er på flukt - fra FBI, fra sine foreldre, fra sine elskere, og fra seg selv. Som radikal student har hun vært medlem av et voldelig aktivistmiljø på begynnelsen av 70-tallet, og er farlig nær selv å delta når bombene begynner å sprenges i amerikanske byer. Hennes flukt går til Vest-Afrika, der en tvilsom identitet ikke er en stor hindring. I Liberia kan hun trekke pusten, tror hun lenge. Men Liberia er på randen av borgerkrig og kaos. Med en ektemann som er dypt involvert i politikken på regjeringsplan, blir Hannah og hennes tre sønner uten nåde dratt inn i hendelsene som utvikler seg. Russell Banks er årets nykommer på Pax' skjønnlitterære liste - en prisbelønnet og flere ganger filmatisert forfatter. I denne spennende og velskrevne romanen blander han fiksjon og virkelighet på finurlig vis. Boka er reflektert og nyansert; direkte, av og til brutal; følsom, men aldri sentimental.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006