Elskerinnene

av (forfatter) og Elisabeth Beanca Halvorsen (oversetter).

Gyldendal 2006 Innbundet

I en alpelandsby er det en undertøysfabrikk som er samlingssted for kvinnene. Her syr de de lekreste feminine plagg, og her lever de ut sine liv og drømmer. Brigitte og Paula drømmer som alle de andre om å finne lykken, skape seg et hjem og treffe den riktige mannen. Men veien til målet er ikke uten vanskeligheter. Brigitte velger seg Heinz, som har utsikter til å kunne bli selvstendig næringsdrivende. Paula roter seg bort i Erich, den vakreste gutten i bygda. Og blir gravid. En av dem skal velge riktig, den andre velge feil.

Nobelprisvinnerens mest tilgjengelige roman. En skarp og nedtonet hverdagsfortelling om to kvinneliv i småbyen. I en idyllisk alpelandsby er det en undertøyfabrikk som er samlingssted for kvinnene. Her syr de bomull, silke og blonder sammen til de lekreste feminine plagg. Her lever de ut sine liv og drømmer sine drømmer. To av kvinnene, Birgitte og Paula, drømmer som alle de andre om å finne lykken, skape seg et hjem og finne den rikitge mannen. Men veien til målet er ikke uten vanskeligheter. Bigitte velger seg Heinz, en ung overvektig fyr som har utsikter til å kunne bli selvstendig næringsdrivende. Paula roter seg bort i Erich, den vakreste gutten i bygda. Og så blir hun gravid.Det rare er at det er Birgitte som velger riktig, mens Paula velger feil.Fortalt i et enkelt og tilforlatelig språk som ligger tett opp til ukebladfortellingen har Elfriede Jelinek skapt en hverdagstragedie i minst to akter. Ikke minst fordi fortelleren ikke uten videre godtar det hovedpersonene tror de drømmer om.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205351424

EAN 9788205351424

Omtalt sted Østerrike

Likte "Pianolærerinnen", men denne her er skrevet så rart og tungt at jeg ikke klarte å like boka. Historien i seg selv kunne blitt ganske bra om det ikke var skrevet så rart.

Første liste med samme tittel har 100 bøker som er maksimum, derfor startet jeg en ny:)

• "Målmannens angst ved straffesparkmerket - fortelling" av Peter Handke
  • "På badet" av Jean-Philippe Toussaint