Elskede barn

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Damm 2005 Heftet

Katarina forteller samboeren sin at hun er gravid, og at hun vil skilles fra ham, men beholde barnet. Han blir rasende og slår henne sanseløs. Når hun våkner på sykehuset, begynner hun å fundere over om hun er en del av en skjebnesvanger sammenheng. Hun har selv vokst opp i et hjem der faren mishandlet moren systematisk. Går vold i arv? Med disse tankene prøver hun å nærme seg sin mor, og de to begynner å åpne seg for hverandre. Katarina begynner å forstå grunnene til at moren ikke brøt ut av et krenkende ekteskap.

Marianne Fredriksson debuterte med sin første bok i 1980. Senere er det blitt store suksesser med Simon og eiketrærne, Anna, Hanna og Johanna og Skumringens lys - bare for å nevne noen. Forfatteren kan kunsten å fortelle en god historie, og hun elskes av lesere over hele verden. Bøkene hennes er oversatt til 38 språk og leses i mer enn 150 land.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204107169

EAN 9788204107169

Må innrømme at jeg har en forkjærlighet for svenske forfattere, og her er en del utgivelser som jeg ønsker at flere kommer til å lese. Kanskje ingen litterære klassikere, men mye her som er bra! (Bøkene er ikke rangert, bare tilfeldig lagt inn.)

Bøker lest i juli 2013.

Denne lista blir på en måte en oppfølger til denne: https://bokelskere.no/lister/262329/
Jeg er fortsatt hjemme i mammapermisjon, og jeg håper jeg kan fortsette å lese bøker slik som jeg har gjort til nå. Denne lista kommer jeg til å oppdatere etterhvert som jeg leser bøker.

Ellers har det lokale biblioteket jubileum i år, og arrangerer derfor bokorm for voksne også. Det betyr heder og ære for dem som klarer å lese 50 bøker på ett år. Det har jeg ikke gjort siden jeg var en liten barnerumpe, så det blir en spennende utfordring! Jeg klarte 16 bøker på ca 5 måneder sist år, så nå gjelder det å virkelig henge i.

Her: https://bokelskere.no/lister/262954/liste/ ligger for øvrig en liste med bøker jeg planlegger å lese. Den er under stadig endring, men der kan du se hva jeg holder på med nå, og gjerne gi tips om andre spennende bøker som bør stå på lista.

Følg med følg med ;)

• "Trekkfugler" av Marianne Fredriksson