Ellevte roman, bok atten

Oktober 1992 Innbundet

En morgen i slutten av august står Bjørn Hansen på Kongsberg jernbanestasjon og venter på sønnen sin. Han er blitt femti år, og det er fire år siden han forlot den kvinnen som i sin tid var årsaken til at han reiste fra kone og barn og flyttet til Kongsberg for å følge "drømmen om stjålen lykke". Men heller ikke møtet med sønnen evner å fylle Bjørn Hansens tilværelse med det innhold han lengter etter, og i protest mot livet utvikler han en plan for å virkeliggjøre sitt store Nei.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1992

Serie Bjørn Hansen (1)

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Voksen 1992

Denne boken har fått strålende anmeldelser. Det er lett å forstå. Bjørn Hansen er ikke lett å bli klok på. Det gjør han vel kanskje svært menneskilig...

Denne boka engasjerte meg, og jeg leste den nok med et snev av et datterperspektiv. Jeg fikk et så sterkt forhold til Bjørn Hansen at jeg på et tidspunkt smelte boka i gulvet i sinne og skuffelse over feigheten hans. Dette var heldigvis før jeg gikk over til å lese på Kindle...

Lett og ledig, dog dyptgripende om forholdet mann/kone, far/sønn og kemner/lege.

En av de mindre gjenkjennelige Dag Solstad-karakterene for min del. Men det helt særegne Dag Soltstad-språket er på plass.

Tenk at jeg kan leve et helt liv, og det er til og med mitt liv, uten at jeg er i nærheten av den sti hvor mine dypeste behov jan bli sett og hørt. Jeg vil dø i taushet, det skremmer meg, uten et ord på leppene, for det er ingen ting å si, sa han, og hørte sjøl den desperate apellen u sitt eget utsagn.

Det lurende ved ham hver gang han tok imot noe, slik som maten, som faren hadde arrangert slik at sønnen kunne spise uten derved å fremstå som "sønn", pekte på en eiendommelig og kraftig livsgnist hos ham, men som han likevel ikke greide å forsone seg med fordi den var uten generøsitet (Men hvor mange unge menn er generøse! De har nok med å klore seg fast til sin egen framtid!) og uten skamfølelse (men skamfølelse, det forventet han å finne hos en ung mann) (...)

Bøker om Dag Solstad

En oversikt over leste bøker i 2020.

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo