Elitesoldat

i krig på fremmed jord

av (forfatter), Dennis Drejer (medforfatter), Thomas Rathsack (illustratør), Morten Gaustad (oversetter) og Kurt Hanssen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2009 Innbundet

Forfatteren er dansk elitesoldat, og i denne boken forteller han om livsfarlige oppdrag i Afghanistan og Irak.

«Jeg er allerede gjennomvåt av svette. Det blir en hard natt. Hard som inn i helvete, for nå bærer det oppover. Voldsomt oppover. Så mye at det er helt umulig å klare oppturen med bare beina. Jeg sikrer våpenet mitt og slipper det så det henger fritt på brystet i skulderreimen, og jeg kan bruke armer og hender til å løfte og presse mine og ryggsekkens i alt 165 kilo oppover. Jeg finner fotfeste med én støvel om gangen, og mobiliserer all kraft i hvert eneste fiber i beinet mitt. Mine tynne pilothansker er allerede nå opprevet av de skarpe klippekantene.» Den danske elitesoldaten Thomas Rathsack beretter i denne oppsiktevekkende boken om livsfarlige oppdrag i Afghanistan og Irak. Han forteller om krigen, usminket og spennende. Boken har vakt voldsomme reaksjoner i Danmark. Det danske forsvaret forsøkte å få boken stoppet. Forsvarssjefen måtte gå av da det ble kjent at flere i forsvaret var ansvarlig for å ha laget en falsk oversettelse av boken til arabisk i et forsøk på å diskreditere forfatteren og «dokumentere» at Al-Qaida var på jakt etter innholdet. Det danske forlaget og forfatteren er anmeldt til politiet for overtredelse av lov om statens sikkerhet og for brudd på militær taushetsplikt. Om forfatteren: Thomas Rathsack (f.1967) var sersjant i Den Kongelige Livgarde fra 1986 og ble i 1990 tatt opp i Jægerkorpset hvor han tjenestegjorde til 1994. Deretter arbeidet han i en årrekke som fotograf inntil han i 2000 ble leder for en mineryddingsorganisasjon i Kaukasus og Afghanistan. Da USA og landets koalisjonsstyrker rykker inn i Afghanistan høsten 2001, melder Thomas Rathsack seg på nytt til tjeneste i Jægerkorpset. Frem til 2008 deltar han i en rekke spesialoperasjoner i Afghanistan og Irak. Han har mottatt den høyeste amerikanske enhetsutmerkelsen, Presidential Unit Citation for deltakelse i Task Force K-BAR i Afghanistan. Han bor og arbeider i dag i København.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788241906367

EAN 9788241906367

Omtalt sted Irak Afghanistan

Helt OK, men intet nytt fra fronten for å si det sånn. Sympatisk kar.

• "Med mandat til å drepe - norske skarpskyttere i Afghanistan forteller"
  • "En tøff dag - en innsideberetningen fra Navy SEAL-operasjonen som drepte Osama bin Laden" av Mark Owen
  • "Brødre i blodet - i krig for Norge" av Emil Johansen
  • "Terrorjegerne - thriller" av Tom Bakkeli
  • "Norges hemmelige krigere - kommandosoldater i kamp mot terror" av Tom Bakkeli
  • "Ekstremistan - frykt og håp i det flerkulturelle Norge" av Aslak Nore
  • "Krigshelten - historien om marinejegeren og etterretningsagenten Trond Bolle" av Rolf J. Widerøe
  • "På loffen - landstrykere og vagabonder langs norske landeveier" av Thor Gotaas
  • "Glemt av Gud" av Sven Hazel
  • "Dei tek ikkje tran i Texas" av Sigmund Falch